hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Alla Helgons helg.

Publicerad 2020-11-02 16:31:00 i Allmänt,

I Västerfärnebo kyrka är många tända ljus denna dag.
Ljusdekorationer, som annars inte finns framme, smyckas upp med ljus och ställs fram........bara så fint.
Ljusbäraren hade inte fått så många ljus när jag satte upp mina ljus.
Kaminen ger ifrån sig både värme och ljus.
På var sida om gången mot altaret står en fin ljushållare med en ängel 
Altaret vid gudstjänsten....
Senare på minnesgudstjänsten, blev det ännu mera ljus, när man tänder ett ljus för var och en av de som gått bort under året. 
Det var öppet hus under dagen och vi hade inte så mycket folk, som vågade sig in och dricka en kopp kaffe. Fast vi gjort vad vi kunde för att hålla avstånd på ett bra sätt.
Ute på kyrkogården var det ganska mycket folk, och många var de gravar som fått ett ljus tänt. Jag åkte hem medan det var ljust, men lånade en bild från nätet, som är tagen senare på kvällen.
Själv åkte jag vidare mot Minneslunden i Sala. Mötte upp min dotter och vi gjorde sällskap.
Här bjöd kyrkan på kaffe, utomhus under ett tälttak.....vet inte hur det var med att hålla avstånd......vi smet förbi och stannade inte.
Uppe vid Minneslunden var det som alltid otroligt många ljus. Vattnet skvalade ur stenen och porlade vidare utför ner mot dammen. Härligt med det lilla porlandet, otroligt stämningsfullt och fint.
Så många ljus och fler brukar det bli ju längre man väntar.......
Vi fortsatte mot Enköping och S:t Olofs kapellet. Här har mina svärföräldrar, tillika mina barns farmor och farfar sin gravplats.
I kapellet var det två tjejer som sjöng så vackert, att vi blev sittande en bra stund och bara njöt.......starka fylliga stämmor.....så fint.
Har inte varit inne i kapellet sedan min svärmor begravdes 1986. 
Det sitter ett vackert kors ovanför altaret.
Så gick vi till minneslunden......här var det alldeles otroligt med folk. Men fint ordnat för att ställa ljus, en uppmurad mur med plats för ljus även i muren. 
Sen fanns det en rundel, vet inte om det är något vatten där i vanliga fall och igenlagt för vintern......jag har aldrig gått fram till denna delen av kyrkogården förut. Men det stod en mycket blank rund, blomma eller ägg som var öppen i mitten.....måste nog forska vad det skulle symbolisera. Kanske står något på nätet och så får jag gå och titta på den i dagsljus....och när det är mindre med folk.
När vi gick tillbaka, passade jag på att ta ett kort i slänten upp mot mina svärföräldars grav.
Hade blivit lite mörkare och de tända ljusen syntes bättre ......
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela