hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Julafton

Publicerad 2021-12-26 18:00:00 i Allmänt,

- 15 grader och lite snö.......men jag fick användning för min cape till hembygdsdräkten. Inte ofta jag får använda den, men nu var det tillräckligt kallt för att sätta på mig det varma pälsbrämade  ytterplagget.
Först till minneslunden i Sala och tända några ljus.
Det var flera än jag som varit dit och tänt ljus och flera kom det....
Så var jag hembjuden till dottern Ulrica i Sala på julmiddag. 
Alldeles lagom med mat och gott var det.
Som tur var har det blivit en nerdragning på sorterna år från år, så nu var det alldeles lagom.....
Efter julklappsutdelning, som också är på en rimlig nivå numer och lite kaffe och avsmakning av julchokladen.......var det dags för mig att åka till midnattsmässan i Västerfärnebo kyrka där jag skulle tjänstgöra .
Nu skulle alla ljus i hela kyrkan tändas upp. Så jag fick en tändare och så hjälptes vi åt. Vaktmästaren tog de högt upp med sin gaständare på långt teleskopskaft och jag de lägre, som jag kom åt från golvet och ev en trappstege Det tog sin tid, men upplyst blev det.
Alla marmorkronorna lyste och glittrade fint.
och så altaret
och vi hade en otrolig musik till mässan.
Dels alla de vackra julpsalmerna, "Nu tändas tusen juleljus", under vilken vi tågade in. Vaktmästaren, som fick bära korset, för vi var en person kort, så jag och Leif, som bar var sin del till nattvarden, och sist prästen Markus med kalken.
Ulrica, en hemvändande bygdens dotter, som i vanliga fall bor på Kanarieöarna,  stod för musiken, på orgeln från läktaren vid denna mässa och det var inte på smått vis den ljöd ut i kyrkan.
Sedan vi sjungit  "Stilla natt, heliga natt",
 så sjöng Ulrica solo, med hjälp av vännen Carlos på violin, från Kanarieöarna, som kommit över dagen för att hälsa på.
Först sjöng hon "Jul, jul strålande jul" och det ljöd fint under de höga valven i kyrkan. 
Så efter trosbekännelsen sjöng hon, "När det lider mot jul"
Tillredelsepsalmen var 113 i psalmboken "Det är en ros utsprungen"
Så festligt att få sjunga de gamla kända psalmerna.....
det är roligt att sjuga ut när man kan musik och text.
Som avslutning spelade Carlos " Oh helga natt" eller " Adams julsång". Bara så mäktig, även på violin.
En mycket fin avslutning på en ljus högtid......

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela