hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Skön promenad

Publicerad 2021-06-03 19:26:00 i Allmänt,

Sista promenaderna i maj gick i solens och blåa himmelens tecken.
Fotade Margits fina gula rododendron. Vet inte vad den heter, men riktigt lysande solgul är den. Fick lite hjälp och googlade på Guld azalea och det verkade stämma.
Guldazalean finns tydligen i flera färger, gul, orange, rosa och vit.
Spjutbräken, som jag fotade för 14 dagar sedan, då den bara var en dm hög, hade skjutit riktigt i höjden.
Nu får man vara lite försiktig vid golfbanan, man får se upp så det inte kommer en golfboll farandes. Ganska mycket golffolk som är ute i det fina vädret. Men om jag vänder mig om så har jag en vacker vy över älven och vi försökte spana om vi skulle se bävern....men icke, sa Nicke.
Så vi fortsatte och gick över bron och bort mot vårt kaffefikaställe. Men det var inte lika trevligt som vanligt. Fåglarna hade kalasat ordentligt i papperskorgen........några hade tydligen haft picknick där i helgen och lämnat skräpet i soptunnan, men det var tydligen lite matrester kvar också och det kände ju fåglarna och plockade ur det mesta....så det såg förskräckligt ut.
och i hela slänten ner mot vattnet låg det papperstallrikar och servetter utspridda. Så synd inte papperskorgen har lock som går att stänga. Eller att folk bär hem sina rester. Måste ju vara lättare att bära hem skräpet, när allt är uppätet, än på ditvägen.
Nå ja vi fikade och gick vidare....nu när det är varmare och soligt så möter vi många som tar sig en tur på Älvpromenaden. Både går, springer och cyklar. En cyklist muttrade lite uppgivet när vi mötte honom...."jag tror hela Avesta är ute och går" och det ligger något i det.....
 
Onsdagspromenaden, som blev på tisdagen istället. Där och då mötte vi flera skolklasser, som var ute på friluftsdag. En förskoleklass hade gjort grupparbete, med vad naturen gav och gjort fina sommartavlor.av maskrosor, blad, kottar och pinnar. Så kreativt och de demonstrerade dem stolt för oss....bara så synd jag inte fotade deras alster.
Så på vårt fikaställe var det lungt och skönt......fåglarna kvittrade och solen lyste och glittrade i älvens vatten.
Så kom det ett par fåglar och seglade förbi....vet inte vad det var för fåglar, såg ut ungefär som kanadagäss, men inte.... kanske grågås....vi vet inte.
och sen kom en doppinghona med sina ungar.....
En av ungarna fick åka på mammans rygg ett tag....
och kabbelekan hade slagit ut på en av stenarna, den hade stått under vatten för 14 dagar sedan.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela