hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Snöoväder....

Publicerad 2022-04-15 12:02:00 i Allmänt,

Fredagen den 8 april kommer jag nog ihåg länge.......
Som tur var tog jag in ved på torsdagseftermiddagen, tänkte spara till fredagen. Men fåglarna behövde påfyllning, så jag kunde göra två saker i alla fall medan jag var ute. Det kom lite snö, men bara som ett fint singlande ner mot marken. Visserligen hade SMHI varnat för stor nederbörd och i form av snö. Men vadå, det var ju vår, och så mycket kunde det väl inte bli. Snöbjörn, den stora snösläden, hade jag ställt undan, men jag lämnade snöskyffeln kvar utanför dörren utifall att.......
Vaknar upp på fredagsmorgonen till ett helt vitt landskap och det vräker snö ner fortfarande. Tittade ut genom dörren och konstaterar att det kommit ett par dm, men eftersom det fortfarande snöade, så gick jag in igen. Så börjar det blåsa och ett par timmar senare hade det blåst så mycket att jag fick trycka upp dörren. Fick ta i ordentligt, för det låg en halvmeters driva och blockerade dörren. Fortfarande vräker snön ner och virvlar runt i blåsten. 
Såg att domherrarna hade kommit fram igen och domfruar försåg sig av maten på fågelbordet, och i en snötyngd buske hittade jag en domherre, som lyste rött  så fint mot det vita.
Enligt gammalt så ska det bli mycket snö när domherrarna visar sig, och det verkade ju stämma denna gång.
Bilen var alldeles översnöad ....
Stack bara ut mobilen från dörren, så det blev ingen bra bild.
Borstade lite snö från dörrkanten, men det blåste och virvlade in snö i hallen, så det blev bara ett par drag, innan jag drog igen dörren. Jag konstaterade krasst att det skulle ta på krafterna att skotta sig ut. 
På natten hade det varit strömlöst några timmar, men då sov jag så det märkte jag inget av. Annat att klockradion stod och blinkade på morgonen. Jag passade på att koka vatten och fylla på ett par termosar, bara utifall det skulle hända igen.
Och det var tur för det hände igen och jag fick elda en massa ljus. Pannan fungerar inget vidare utan cirkulationspumpen, den går upp i kokpunkten direkt. Så det var att strypa alla dragluckor för att få stopp och som tur var hade jag inte stoppat in så mycket ved.
Så vid 14 tiden kom den tillbaka igen, strömmen...man hade förvarnat att det kunde dröja ända till 20.00 innan den skulle komma igen.....
Men fortfarande vräkte snön ner.....försökte skotta, men snön var jättetung och inte släppte den skyffeln heller. Så det var tungjobbat och det blev bara ett par meter, innan jag konstaterade att jag aldrig skulle orka skotta mig ut. Hade kommit ca en meter och i drivorna var det nog några dm till. Dessutom hade plogbilen möljt in stora snöbollar i mitt grindhål, tittade på det och gav upp..
När grannen, som varit ute och rastat sin hund, och konstaterade att det var bara han och jag som inte hade skottat sina infarter. 
Då tänkte jag, att jag fick nog ta tag i detta och försöka få en kille med traktor och lastskopa, att komma och hjälpa mig ut. För det behövdes rejäla tag.
Och han kom på lördagsmorgonen, först tog han grannens gård, så kom han till mig.
Tog bilden innifrån rumsfönstret. Han fick köra många vändor innan han fick infarten fri från snö.
Och så bra det går med maskiner....... men det var mycket snö att forsla bort. Tog en knapp timme så hade jag hela gången fri....Oh himmel, så skönt att få hjälp.....
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela