hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Hättspetsen eller Hjärtan och tårar

Publicerad 2013-08-13 21:35:00 i Allmänt,

Har knypplat färdigt 2 spetsar, som ska pryda ett par hättor till hembygdsdräkter
 
 
Här har jag monterat en spets på min broderade hätta till min hembygdsdräkt, Västerfärnebodräkten, den är broderad efter ett gammalt mönster. Broderiet är sytt med silkestråd och små kedjestygn på ett svart sidentyg. Läste i en bok om hembygdsdräkter i Västmanland, att det skulle vara en svart spets över kullen, så då knypplade jag en sådan, med ett mönster från Gavia, men har inte sett någon annan som har det, men man ska ju eftersträva att vara originalet så likt som möjligt...titta också hur fint mönstret sammanfogas till ett enhetligt mönster....fast det är sytt i två bitar och spegelvänt...
Här är baksidan
 
 
och framsidan, tittar man noga syns den svarta spetsen.
 
 

Kommentarer

Postat av: Anna-Lena

Publicerad 2013-08-14 22:04:56

Så otroligt fint! Någon gång vill jag också lära mig knyppla! När får vi se dräkten på? Jätteroligt läsa din blogg!

Svar: Vad roligt du tyckte om det......ska försöka vara lite aktiv...
Agneta Johansson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela