hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

En tur på Hjälmare Kanal

Publicerad 2020-08-31 23:22:47 i Allmänt,

En solig, fin onsdag i mitten på augusti, åkte min dotter Ulrica och jag till Arboga för att följa med M/S G. Lagerbjelke på en tur längs Hjälmare kanal, genom Hjälmaren och till vår slutstation vid stadskajen i Örebro.
Hjälmare kanal, förbindelsen mellan Mälaren och Hjälmaren, är den äldsta konstgjorda vattenväg som fortfarande går att åka på. Den byggdes för att transportera gods mellan Bergslagen och Stockholm, främst då för tackjärn.
Kanalen är 13,7 km lång, och går mellan Gravudden vid Arbågaån och Notholmen vid Hjälmaren. Av den sträckan är ca 8,5 km grävd kanal, och det är 9 slussar och en nivåskillnad på 22 meter.
Redan Gustav Vasa hade planer på att bygga en kanal, som skulle sträcka sig vidare ända ut till Västkusten, för att slippa betala tull, för sjöfarten som måste ta sig genom sundet mellan Skåne och Danmark, till danskarna för att ta sig ut till Nordsjön och vidare ut i världen. Denna skatt använde sedan danskarna till att finansiera kriget mot Sverige. Vilket var riktigt svårsmält.

Men drygt 100 år senare togs planerna upp igen, 1629 började man bygga och 10 år senare var den klar. Gustav II Adolf bestämde att folket i bygden skulle gräva kanalen mot att de slapp krigstjänstgöring. Soldater från Sörmlands regemente hjälpte också till, som mest jobbade 500 man på bygget.
Bergsmän från Skinnskatteberg sprängde en sträcka på 600  meter, genom  berggrunden, mellan Lillsjön och Långsjön. Den sträckningen fick namnet Bergskanalen efter bergsmännen som jobbade med den.
Kanalen fordrade mycket reparationer och det blev många avbrott i trafiken.
Så på förslag av Göta kanals skapare, Baltzar von Platen, byggde man, mellan 1819 och 1829, en ny sträckning mellan Arbogaån och Kvarnsjön och mellan Kvarnsjön och Långsjön, ca 5 km. Trafikleden fick nu större kapacitet, men den gamla kanalen finns kvar och är skyddad som fast fornminne.
Kanalen hade stor betydelse för handeln med huvudstaden, och man fraktade förutom järn även spannmål och trävaror och i retur gods till handelsmännen i Örebro och till bruken i Bergslagen.
Sedan 1970-talet är godstrafiken på kanalen nedlagd och nu är det en fin turisttransportled.

Vi kom fram i god tid till Hjälmare docka, där båten utgick ifrån. Vi strosade runt och tittade på slussarna vid Hällby, tre stycken, med en fallhöjd på 8,5 meter,
Så strosade vi tillbaka och rundade det stora magasinet, som nu var ett café och restaurang.
och där låg båten vi skulle åka med.
M/S G. Lagerbjelke.
Det visade sig att vi inte skulle åka genom de slussarna, som vi kollat på, utan båten vände och styrde ut över sjön och mot den första slussen, Åttans sluss, med en nivåskillnad på 2,5 meter.
Varje sluss är handdriven och de gamla bostäderna, där slussvaktarna bodde är idag sommarhus. Manskapet på båtarna får själva sköta slussningen.
När portarna stängdes bakom oss, så vevar slusskillen upp luckorna längst ner på portarna för hand, och vattnet börjar att strömma in och båten kan flyta upp till nästa nivå.
Då dras varje port upp för hand.
och vi kan glida vidare ut på Kvarnsjön. Den gamla kvarnen och bostaden är ett sommarcafé numera.
Vi gled stilla i 5 knops fart. Solen sken, och en ljummen vind smekte vår kind när vi satt på fördäcket.
och vattnet var spegelblankt. Ön vi hade framför oss på vänster sida, hette Lycksalighetens Ö. kaptenen berättade, att en soldat hade träffat en tjej och sina möten förlade de till denna ö, för att få vara lite för sig själva.
Här en slussarbetarbostad, som blivit en fin bostad.
så fortsatte vi vår färd
Efter hela vägen flög det stora hägrar framför oss, men det var svårt fånga dem på bild
Det växte ekar på strandbankarna, så vi åkte alldeles som i en allé.  Förr hade man dessa planterade träd till att bygga och laga båtar med.
Så kom vi ut till Notholmen, den sista slussen innan vi kom ut på Hjälmaren, Denna sluss stod öppen, höjdskillnaden här är 0,2 meter, det var lågt vattenstånd i Hjälmaren, så det behövdes ingen slussning.
Så kom vi ut i Hjälmaren. Sveriges fjärde största sjö.
Och styrde vår färd väster ut mot Örebro.
Jag tror att vi ökade farten lite grann, för det skummade bra om fören....
Vi passerade flera större öar och vår kapten berättade om alla slott och herrgårdar, vilka som bodde på dem. Han hade en diger källa att ösa ur, kommer tyvärr inte ihåg några och dessutom fastnade nästan inget på bild för vi var för lång ut på sjön. Men lite fina bilder blev det ändå.
och lite till.......nu började det komma upp lite moln...
solen försvinner lite då och då....
in mot sista sundet .....
och så kom det en liten regnskur, men det gjorde inget, för då hade vi bänkat oss vid matbordet och väntade på vår mat.
Så förtsatte vi in mot vårt slutmål...
men vi hade en sluss till att passera.....här har luckorna öppnats och vattnet strömmar in
så lyfts båten upp, vattnet har en otrolig kraft.....
så ska cykel och gångbron stängas och svängas runt innan......
 slussluckorna öppnas....för hand....
Innan vi kommer in till vår kaj passerar vi Wadköping
och så gräddhyllan i Örebro, med gamla fina hus...
Så kom vi i hamn efter en fantastisk dag på Hjälmare kanal.....
Så återstod bara bussresan tillbaka till Arboga och vår bil.

En tur till Ingbo källor.

Publicerad 2020-08-21 15:56:00 i Allmänt,

En solig fin dag tog vi, min väninna och jag, en utflykt till Ingbo källor.
Vi började med en tur över Dalälven, med Hovnäsfärja. Försöker att ta en tur varje sommar, kul att den finns kvar.
Fortsatte så på Västmanlandssidan upp mot Tärnsjö och Gysinge.
Strax innan Tärnsjö ligger vägen in mot Ingbo källor.
Nu finns fina leder utefter källorna.....
Nästan lite trollsk John Bauerstämning ....
Solen tittade fram mellan träden och spred guldglitter på vattnet....
Vi gick en bra bit in i skogen...
Nu blev det bara en spång att gå på....
och ingen mygg....
men så fint att fota....
så gick vi tillbaka
Här fortsätter vattnet mot Tärnsjö, källorna är väl deras vattentäkt
och här går vattenrännan in i kvarnen ....
Kvarnbyggnaden, som tyvärr inte var öppen just denna dag....
Så fortsatte vi mot Gysinge, stannade till och fotade lite av forsarna......
och så forsar den vidare ut mot havet
och så letade vi på Gysinge Värdshus.
Vi hade blivit lite hungriga, så vi beställde in var sin Cecarsallad, jättegod, och som vi blev serverade ute i trädgården. .....
innan vi vände hemmåt.
Vi tog vägen över Horndal och så mot Avesta.
Bara en sådan härlig dag.

En rundtur i Folkärna kyrka

Publicerad 2020-08-21 14:57:30 i Allmänt,

Var på dop i Folkärna kyrka och såg då en skylt utanför kyrkporten, om att varje tisdag kunde man få gå upp i tornet. Wow tänkte jag, det måste jag bara göra.
Nu hade jag riktig tur....de hade glömt ta in skylten, så det blev beslutat om att ha en tisdag till.
Så jag ringde min väninna, och frågade om hon var sugen på att följa med, och där behövde jag ingen övertalning alls. Hon var med på en gång.
Vi var lite tidiga så vi strosade runt på kyrkogården.
 Längst ner med en vidunderlig utsikt över Bäsingen, en vik av Dalälven, står ett kors i rostfritt stål, här kan man ha friluftsgudstjänst, i guds vackra natur.
Korset ritat av Kurt Landgren, och gjort i Torshälla, och det skänktes till Folkärna kyrka av bergsingenjör Axel Ax:son Johnson.
Vi gick vidare och såg Erik Axel Karlfeldts gravplats, med den stora minnesstenen, rest av Svenska Akademien.
Fanns en tavla med lite text om Karlfeldt.
Nedanför finns även plats för hans fru, Gerda.
Så fortsatte vi fram mot den södra sidan av kyrkan
På södra sidan om tornet finns en "Gubbe".  Lite konstigt formad, men det kan hända att det är bitar borttagna, för att vi tillhörde den protestantiska kyrkan från 1527 och inte hade helgonbilder längre. Då kunde man hacka bort en del av bilden, men ändå ha den kvar. Vi diskuterade i gruppen och trodde att denna gubbe var S:t Olof, för pilgrimsvägen gick här från Stockholm mot Trondheim, då skulle man se det helgonet, som är förknippat med Nidarosdomen i Trondhejm.
och på den norra sidan finns en "gubbe" som då skulle vara S:t Erik, Stockholms skyddshelgon, som man såg på sin väg från Trondhejm mot Stockholm.
Vet inte om det var rätt, men det låter logiskt.
Om kyrkporten har Karlfeldt, skaldat  "Och drar jag ej hemåt till vila förr, så möt mig vid lönnarnas lund, när den öppnar sin korsprydda koppardörr till min sista fädernegrund" avslutning på dikten "Träslottet".
Och vi hann ta en rejäl titt runt i kyrkan också.
I vapenhuset finns en altartavla, som föreställer Nattvarden, från 1700-talet.
Fortsatte så in i kyrkan och passerar ett väntrum, med en vacker lampa med knypplad spets, "lekatten"  knypplad av Elsie Svantesson 1962 och monterad av Sv spetsar i Linköping och en dalmålning "Drottningen av Saba prövar Salomo med gåtor" målad av Winter Carl Hansson från Leksand på 1790-talet.

Kyrkorummet.
Folkärna kyrka är byggd som en basilika, som en audienssal till kejsaren, men här en audienssal till Kristi ära. Nuvarande kyrkorummet invigdes 1853.
Ljuskronorna från 1600- och 1700-talen
 Predikstolen från 1853, tillverkad i Västerås av Dahlmans atelje. Timglaset är från 1763 och påminner församlingen om "tidens flykt" och prästen om tiden på predikan.
Ängeln, vinkar med sin kvist och kommer från den gamla kyrkan.
Altaruppsättningen.
Till vänster, innanför altarringen, står ett träd där man hänger en glasdroppe för varje barn, som döpts i Folkärna kyrka, det året.
Framför altaret ligger en kormatta från Märta Måås-Fjetterströms ateljé.
Dopfunten är från 1670-talet och hittades på kyrkvinden, 1931 och försågs då med en rekonstruerad bärande pelare.
Altarskåpet till höger i kyrkan är ett Antwerpenskåp från omkring  år 1500.
De tre centralfigurerna  är från vänster Johannes Döparen, Jesus och S:t Nicolaus av Smyrna, (barnens skyddshelgon) omgivna av de tolv apostlarna.
Orgelläktaren.
Den nuvarande orgelfasaden är från 1853, men själva orgeln från 1931.
Under orgelläktaren på väggen, till vänster om dörren, hänger Folkärna kyrkas bårtäcke, gjort i batik av Meg Ersbacken Engman.
Men nu var det äntligen dags att få gå upp i tornet. Ca 42 meter högt.
Dörren satt ute på den södra sidan av tornet . In genom en smal dörr och så höga smala trappsteg, runt, runt i spiral. Sista biten var en stege med stegpinnarna i eneträ från 1700-talet, men de håller fortfarande, och lena att hålla i var de, och rakt upp stod stegen. så kom vi upp till klockorna.

Stora klocka och lilla klockan.

Utsikten var otroligt vacker och öster ut såg man mot Bäsingens blåa vatten.

Utifrån och in i tornrummet, blev en lite kul bild av min väninna, som är lite höjdrädd och höll sig kvar inomhus. Molnen och omgivningen nedanför speglar sig i glaset.

Några kort till

Publicerad 2020-08-20 15:46:38 i Allmänt,

Min äldsta dotter fyllde år och naturligtvis gjorde jag ett kort.
Använde Maja designs härliga papper på en rosa kortbas. Ett rosa utstansat grattis fick det också bli.
och inuti kan jag skriva en liten hälsning
och på baksidan med min egen stämpel.
Så fick jag förfrågan om att göra ett par grattiskort, som skulle gå till ett par tjejer som tagit sina examina, och det fixade jag till och de blev godkända.
Använde mig av Maja designs fina papper här också.
Satte på lite blommor och blad, och ett utstansat "Congratulations"
och det andra också med blommor och blad och en likadan utstansad gratulation.

Dop i Folkärna Kyrka.

Publicerad 2020-08-10 21:25:00 i Allmänt,

En helt underbar, solig och varm augustilördag, döptes mitt minsta barnbarnsbarn i Folkärna kyrka.
Intåget i kyrkan leddes av prästen Per Alkstål och så kom faddrarna Johan och Sara med den lilla huvudpersonen Alexander. Så kom föräldrarna Matilda och Sebastian.

Inledningsvis sjöng vi psalmen Tryggare kan ingen vara.....och så fick Johan gå fram och hälla i dopvattnet i dopfunten
och pappa Sebastian bar fram Lilla Alexander, han såg riktigt lycklig ut tänkte nog få plaska lite i vattnet, men han nådde inte riktigt ner.
Så såg han väldigt allvarlig ut när välsignelsen lästes, och tittade ordentligt på prästen för att ta in alla handgester.
Mamma Matilda fick den lilla glasdroppen, som alla nydöpta barn får i Folkärna kyrka och Johan fick hänga upp en droppe i det träd som står framme i altarringen, och där alla barn, som döps har en liten glasdroppe.
Så hela familjen ställer upp för fotografering.
utanför kyrkan fotas 4 generationer på båda sidorna .
Matildas......
Så på Sebastians sida
Fadder Johan med lilla Alexander i den vackra dopklänningen, som farmor Marie och pappa Sebastian burit på sina dop. Alla namn på de barn som burit klänningen finns broderade med årtalet.
Fadder Sara med Alexander.
Stilstudie på klänningen
Och lilla Alexanders namnteckning
 Så blev det dopkaffe inne i församlingsgården . Kaffebröd och fina doptårtor, bara att smaka på.
Presentbordet.
Barnen fick hjälpa till att bära fram paketen och det var lite ivrigt....Matilda verkade inte hinna
med riktigt, men de lugnade ner sig så allt blev bra.
Så var allt uppackat och uppställt med kort och allt.
Mitt gjorda dopkort
och inuti

Biskopskulla kyrka

Publicerad 2020-08-06 00:00:00 i Allmänt,

Skulle träffa mina barns kusin vid hennes lantställe i Råby, utanför Enköping. Jag skulle hämta dopklänningen, som gått i släkten sedan 1963, och nu skulle den bäras av mitt minsta barnbarnsbarn. Eftersom Anna-Lena nyss kommit från Stockholm och knappt burit in grejerna från bilen, så beslöt vi att åka till Landsberga Gårdscafé och ta lite eftermiddagskaffe. Gott bröd och fint väder att sitta ute i, så det blev en fin stund, och som vanligt hade vi mycket att prata ikapp oss om.....Vi satt där och tittade på omgivningen och det var mycket folk som fotade kyrkan bortom veteåkrarna.....Biskopskulla kyrka.....Jag berättade att jag varit där innan Mors dag, och beklagade att jag inte kom in i kyrkan.
Då googlade Anna-Lena och upptäckte att kyrkan skulle öppnas kl 17.00, och nu var klockan kvart över fyra, så vi beslöt att ta en påtår och så åka dit och få en titta inuti kyrkan. Jag har varit i kyrkan, men har inget minne av hur den såg ut. Efter mycket pratande hit och dit kom vi på att första gången dopklänningen användes, var det just i Biskopskulla kyrka, av kusinen Annelie 1963. Så det var nog då jag var inne i kyrkan.
Biskopskulla, tillhörde ärkebiskopen i Uppsala, och kyrkan är från 1300-talet, och den äldsta kyrkan i bygden. Men man har funnit murrester av tidigare kyrkobyggnader, troligtvis 1100-talet.
Vapenhuset har målningar, legender med dödsmotiv.
Troligtvis är målningarna före Albertus Pictors tid, redan vid tiden omkring mitten på 1400-talet.
Fyra malmljuskronor från 1700-talet hänger i kyrkorummet.
Altaret.
Vid restaureringen 1954-55, gjordes en ny altaruppsättning, med bl.a. ett enkelt snidat kors av ek.
Dörren in till sakristian är från 1400-talets slut.
Ovanför dörren hänger den enda medeltida träskulptur, ett triumfkrucifix, som påträffades på kyrkvinden, vid restaurering 1897.
Predikstolen är från 1686, men blev ommålad och förgylld i mitten på 1700-talet.
Vi blev guidade av en trevlig, ung, kvinlig präst, som berättade livfullt om ett fynd som gjordes under en restaurering 1870.
I en gömma i sakrestian hittades ett antependium, altarkläde, som ansågs vara värdelöst. Församlingen sålde detta 1871 till Kungl Vitterhets Historie och Antikvitetsakademien för 200 riksdaler. Vid undersökning har det visat sig att de fästade rundlarna på antependiet med broderade bilder från Kristi liv, kommer från en medeltida korkåpa och med all sannolikhet ett franskt arbete från 1100-talets senare del. Dessa Biskopskullakåpans rundlar, 24 st, är landets äldsta bevarade kyrkobroderier.
Dessa har nu monterats på en kåpa med den tidens utföranden och intar en hedersplats i Statens Historiska Museums avd för medeltida kyrklig textilkonst.
Vid den senaste renoveringen 1954 hittades en myntskatt, om inte mindre än 377 silvermynt, i huvudsak s.k. örtugar, med en vikt på 460 gram. Mynten hittades mellan ett par stenar i altargrunden, tydligen deponerats eller gömts under altaret. Äldsta myntet är daterat till omkring 1350 och de yngsta från 1460-talets mitt. Finns nu på Kungl Myntkabinettet.
Orgeln
Vid 1954 års renovering, togs orgelläktaren bort och orgeln placerades på ett förhöjt golv i tornrummet. Byggd av P L Åkerman & Lund i Stockholm.