hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Fagertärn

Publicerad 2017-08-13 15:07:00 i Allmänt,

En otroligt fin dag for jag vidare, från att ha lämnat av mitt nybakade fikabröd i Västerfärnebo kyrkas frys. Bröd, som kommer att bjudas på till kaffe efter varje söndagsgudstjänst framöver.
En helt spontanresa, och den styrde jag mot Örebro och vidare mot Askersund och Tivedenskogarna, och den lilla sjön Fagertärn. Trodde att nu skulle de röda näckrosorna blomma, som sjön är vida berömd för.
De röda näckrosorna, som är en naturlig mutation med de vita och som naturen själv ordnat.
Sjön ligger vackert och denna dag med klara sommarfärger var den helt magisk.
Skylten som berättar om de röda näckrosorna
En fin och bra promenadväg, tar en mot den södra sidan av sjön, passerade förbi denna lilla tjärn med knappt utslagna vita näckrosor. Undrar tro om jag var för tidigt ute??
Men så hittade jag en utslagen röd, lite svårt att zooma in, den var ju inte alldeles intill stranden
 så en till, men de var inte många
men vyerna över sjön var helt magiska, sol och skugga speglar sig i det spegelblanka vattnet
Vita björkar och strandgräs
En samling vita näckrosor och mitt i fanns en röd, som var på väg att slå ut
Hittade en till och en liten sädesärla hade slagit sig ner på ett av bladen
Sjön från den norra sidan
Tänkte gå en sväng åt det hållet också.......men så kom det en orm och ringlade fram över stigen. Ormar är inte min förtjusning, även om denna bara var en snok, hann väl inte se huvudet riktigt, men den var väldigt svart, så jag tror det var en ofarlig en....men i och med att den visade sig, så vände jag om och gick tillbaka mot bilen.
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-09-07 05:41:08

Synd att det inte var fler blommor som hade slagit ut. Du fick med några på bild i alla fall. Kram Marie 💕

Svar: Men det var en jättefin dag så ingen skada skedd....får väl bli en tur dit igen ett annat år
Agneta Johansson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela