hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

fortsätter min resa med Knyppeldagen i Vadstena och så kör jag vidare

Publicerad 2017-07-07 13:00:00 i Allmänt,

Börjar med att köpa på mig lite garn och mönster i Svenska Spetsars Knyppelbod, som var så full med folk att vi fick tränga oss in. Mycket folk på gatorna också, men det mulnar på och blåser ganska rejält, så vi undrar hur det ska gå för knypplarna, som ska sitta ute på gatorna med sina knyppeldynor.
Vi började vår rundvandring i Vadstena kyrka, som enligt programbladet hade lite alster utlagda, och det var betoning på "lite". Vi såg ett par små dukar på ett par bord vid ingången och sedan var det altarspetsen.
Och den är ju tjusig, så här är en närstudie av spetsen "Korset och Ringen"
Passade på att gå till Folkhögskolan och titta på knypplarna, som gått på kurs, och där det var öppet hus.
Hittade lite tips om nya användningar av spetsarna jag knypplar.
Kul att se så många knypplare i farten på ett och samma ställe.
 
På Vadstena Biblioteket, inrymt i ett stort vitt hus, Asylen, nära slottet, var det en utställning som hette "Havets Läckerheter", tavlor från en bildknypplingskurs i Grebbestad. Häftigt att göra egna mönster att knyppla efter
Denna bonad eller mobil, kom väl inte riktigt till sin rätt, svår att se med allt ljus bakom, men klockor och änglar kunde vi urskilja.
Två tavlor av Ulla Fagerlin fanns också. Hennes Nunnor och Vadstena satt på en vägg.
I vestibulen satt denna otroliga bonad. Vi gick förbi först för vi trodde det var ett kollage av trasor formade till ord och bild. Men så förvånade och imponerade vi blev, när vi vid närmare beskådan såg att det var knypplade alster.
Visade sig vara det svenska bidraget till den internationella knyppelföreningen OIDFA:s kongress i Slovenien 2016
Lite närstudier, men bonaden satt inne i en glasmonter, så mina foton visar inte alls det otroligt fina hantverket.
 Men vilket fint arbete och allt är knypplat.
 
Ute hade det börjat blåsa och mörka moln hade tornat upp sig och några regndroppar började också falla. Det skulle bli synd om knypplarna, som inte hittat något ställe med tak att sitta under. Hittade en vackert knypplad hatt innan jag tog bilen och fortsatte mot Tranås.
Utanför Vadstena hittade jag denna vackra linåker som börjat blomma
Så kom jag fram till Tranås och Eklidens Vandarhem, där jag bott förut. Blev väl emottagen och fick mitt rum. Så visade det sig att nu var torpet upprustat och en fin servering var inrymt där. Originalmålningar hade tagits fram och det var ett mycket trevligt ställe att tillbringa en stund i, medan regnet vräkte ner utanför.
 
En dalamålning på en av väggarna
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela