hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Idylliskt i min lilla by

Publicerad 2019-08-06 11:18:00 i Allmänt,

Ibland behöver jag inte gå så långt för att hitta en idyll
Här rinner Rosshytteåns vattnet över kanten på branddammen 
 Vattnet fortsätter med en fors, nu är den lite dålig, nästan ingen alls, eftersom det är så torrt. Annars brusar den och kastar sig ystert utför och ner i denna damm.
Här kan man sitta och titta på änderna som brukar bo i kojan på den lilla ön i Hyttdammen
 Vattnet fortsätter över ännu en fördämning och här drev forsen den gamla hyttan från 1400-talet. En hammarsmedja är känd från 1617. Som mest utnyttjades den av upp till 12 bergsmän i 6 veckor långa perioder. Hyttan byggdes ut 1832 och produktionen uppgick till 20 ton per år. Stora Kopparbergs Bruk köpte upp hyttan och smedjan. Malmen fraktades från gruvorna i Norberg. Kol fick de egna skogarna bistå med.
Arbetet i hyttan pågick ända till 1857 då bergsmannen Lyckow meddelade att "smideshanteringen hädanefter skulle upphöra".
1918 revs övre delen av hyttan och järnet såldes som skrot för 500 kr.
Allt detta kan man läsa på en tavla  som satts upp och minner om en fornlämning från svunna tider 
 
Så fortsätter ån norrut på sin väg mot Dalälven
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela