hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Sjätte sinnet 2019, Västerås stifts konstutställning i sex av stiftets kyrkor.

Publicerad 2019-08-30 20:45:00 i Allmänt,

Västerfärnebo Kyrka i Västmanland.
Min församlingskyrka.
Här hade vi tre tavlor av fotografen Helene Schmitz.
Hon dokumenterade med sin kamera hur naturen återhämtade sig efter den stora branden 2014. 
Den stora tavlan som sitter ovanför den norra dörren.
Två sitter på var sida om ingången på den södra sidan.
 
Tyvär var de två sista tavlorna dubbelbokade, så de försvann från kyrkan en månad innan utställningen var slut.
 
Stjärnsunds Kyrka i Dalarna.
Jonathan Josefsson, en graffitimålare från början, men som efter studier för design och konst i Göteborg,såg möjligheten i olika textila tekniker. Han ställde ut mjuka mattor med graffitikonstens uttryck.
 
 
 
Vika Kyrka i Dalarna.
 Här har Anna Sjons Nilsson, textil inriktad och använder i sin konst, tyg, tråd, halm, plåt  och mycket annat, även återbrukat material. 
"Det var en gång" 
"Oskrivet blad" 
"Vem vet" 
"Jag kan ta hand om dig"
och det fanns många fler små figurer i kyrkan.
 
Norbergs Kyrka i Västmanland.
 Knutte Wester, vill lyfta fram utsattheten, som kan ta sitt uttryck i olika former. En storebror, som märker ut med tunna grenar, en koja till sin lillebror. Ett skydd i fysisk bemärkelse för pojken, som har hela sin tillithos storebror. Och det behövs för pojkarna bor på ett barnhem. Storebror talar ryska, romani och lettiska, medan lillebror har inga ord alls. Ändå förstår de varandra.
 Gömda och glömda barn får upprättelse i hans konst.
 
Sura Kyrka, Surahammar i Västmanland.
 Tomas Tranströmers strof: Den klara himlen har ställt sig på lut mot väggen.
                    Det är som en bön till det tomma.
                                                  Och det tomma vänder sitt ansikte till oss och viskar.
                "Jag är inte tom, jag är öppen." 
Maria Andersson har med lintrådar och jutegarn i olika strukturer fått dem att sträcka sig uppåt och öppna sig, som en blomma eller kanske ett teleskop ut mot rymden.
 
S:t Lars Kyrka, Hallstahammar i Västmanland.
Här har Sonia Larson två verk. De hänger längst fram på båda sidor om altaret.
Hon bygger sina bilder genom att måla lager på lager, ibland upp till 24 skikt. Linjerna korsar varandra eller böljar fram. 
 
Intressant att åka runt till kyrkorna.
Många av kyrkorna har jag aldrig varit i förut, en del har jag inte ens sett, för vägen går inte alltid just förbi. 
 
 
        
                      
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela