hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Till Rättvik och Dalhalla.

Publicerad 2019-08-30 22:03:00 i Allmänt,

 
Min dotter Ulrica ville åka till Rättvik och Dalhalla för att se "Calle Moreus med gäster" den 13 juli.
"Javisst" sa jag "klart jag hänger på".
Dagen visade sig bli strålande vacker om än lite blåsig, när vi åkte hemmifrån. Men vädret blev sämre ju längre upp vi kom, så i Rättvik var det riktigt mulet.
Vi hade tagit god tid på oss för vi tänkte gå på Långbryggan, det har jag inte gjort sedan 15, 16 års ålder.
Det blåste riktigt kallt, men solen började komma fram igen och då blev det någotsånär behagligt.
Vid renovering och nyinvigning 6 juni 1992, fick allmänhet och företag erbjudande att köpa byggplankor (det är 2938 st) och få sitt namn ingraverat. Denna tavla visar alla som varit med och finansierat renoveringen.
 
Långbryggan byggdes 1895, som angöringshamn för ångaren "S/S Rättvik", som gick i trafik på Siljan ända till 1950-talet. Idag tilläggsplats för "M/S Gustav Wasa".
  
Långbryggan är 628 meter lång och poeten Bo Bergman beskriver den som "nästan lika lång som evigheten"
Längst ut på bryggan stog ett guldigt ägg,  "Solar Egg". En vedeldad bastu, där man kan njuta av bastubad vid Siljan.
Ett världsberömt ägg, av konstnärsduon Birgert & Bergström.
Varit på utställning i Minneapolis i USA. Det har också varit på besök i Björkliden, Paris, Stockholm, Gällivare och många flera ställen, och nu står den på Långbryggan.
Guldfärgad rostfri spegelplåt, inredning i trä för 8 personer och en glasdörr, så man kan blicka ut på Siljan. Bastubadet i egget lär ska vara listat som nummer tre av de bästa sakerna att uppleva i världen under sin livstid.
Vi nöjde oss med att bara titta.
Så gick vi till Sjövillan, där vi intog en superb lunch.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela