hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Tranemo Kyrka

Publicerad 2019-08-04 23:09:00 i Allmänt,

Åkte förbi en fantastisk inponerande kyrkobyggnad, var bara tvungen att stanna och gå in.
Från 1600-talet stod det en träkyrka här, men 1882 ersattes den med den nuvarande i sten.
En genialisk arkitekt, Emil Langlet, ritade då denna sexkantiga kyrka. Lär finnas tolv sådana kyrkor i Sverige. Ursprungliga tanken var att bänkarna skulle stå på tre sidor om nattvardsbordet och man skulle samlas runt det. Ljuset strömmade ner från en lanterin, som man senare byggde för vid renovering på slutet av 1930-talet. Då man gjorde om kyrkorummet till ett mera traditionellt gudstjänsrrum. Kyrkans färgglada och livliga träinredning drog man över med gråvit slamfärg på puts och man dolde lanterinen.
Altarmålningen, Jesus, den gode Herden med det bortsprungna lammet. En målning i al secco-teknik, kalkfärg direkt på torr puts.
Predikstolen föreställer en träborg
Dekorerad med statyetter, tagna från den gamla 1600-talskyrkan. På den ena sidan naturmotiv från bygden.
En fråga i kyrkoblader var "om man kunde hitta den lilla prästen??" Jag fick leta länge innan jag såg den, den var lite gömd.
Under porten, till höger sitter han.
Bildväven ovanför dopfunten illustrerar dopet på olika sätt, tex. Duvan respektive Kronan/Segerkransen
 
På Orgelläktaren, fanns en helfigur av Biskopen i Skara på 1200-talet S:t Brynolf, samt musikens skyddshelgon S:ta Cecilia. Runt om finns sedan de 12 apostlarna med respektive attribut
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela