hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Landskyrkan i Askersund

Publicerad 2019-07-07 19:47:00 i Allmänt,

På väg ner mot Vadstena stannade jag till vid den stora kyrkan på höjden vid infarten till Askersund. Alltid tänkt jag skulle stanna och titta inuti den kyrkan, men det har aldrig blivit av. Denna gång åkte jag i så god tid att jag verkligen skulle hinna stanna och se mig om.
Den gamla kyrkan förstördes vid ett åsknedslag på 1660-talet och greve Johan Oxenstjerna och hans maka Christina på Stjärnsunds gods, rakt över sjön, beslöt sig för att bekosta en helt ny kyrka.
Just när kyrkobygget skulle starta dog greven, 1664, och det var osäker om den unga grevinnan kunde och orkade fullfölja planerna. Men med hjälp av en av dåtidens mest förmögna adelsman, greve Gustav Soop, beslutades att bygget skulle fortsätta.
Den unga änkan gifte sig sedemera med Gustav Soop.
 
Altaret visar i det nedre fältet, Den sista måltiden, mellanfältet, Korsfästelsen och det övre fältet, Uppståndelsen.
Bakom altaret finns ett gravkapell med tre kistor, i mitten den vackra tennkistan med greve Johan Oxenstjerna, i kistan till höger och mot söder vilar greve Gustav Soop och i kistan till vänster, mot norr, deras hustru Christina.
Predikstolen har vackra träsniderier med bilder ur passionshistorien. 
Både altaruppsatsen och predikstolens reliefer var omålade till 1760 då de målades i vitt och guld.
När jag vände mig om, såg jag den fina orgelläktaren, med orgel från 1790, men orgelverket är från början av 1900-talet.
Väl värt ett besök.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela