hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Promenad till det gamla Mässingsbruket i Avesta och lite andra sevärdheter

Publicerad 2020-04-28 15:29:00 i Allmänt,

Dagens promenad gick till det gamla mässingsbruket  invid Bjurforsbäcken i Avesta, som sträcker sig in i Västmanland också.  
Här på kartan kunde vi se de ursprungliga byggnaderna, som idag bara är grunderna kvar. Lite svårt att ta sig fram på vissa ställen
Hittade det gamla Hammarsmedjan 
och forsen, som rann igenom bruket för att ge kraft. Idag var det bara en liten rännil .....
Den syns knappt för alla nerfallna träd.
Undrar vem som knackat ut detta hål??
Så fortsatte vi längre in i skogen och det känndes nästan som om man kunde vänta sig att en John Baurprinsessa skulle dyka upp. En riktig trollskog.....
Tallen ser ut att må bra.
Blåsten har gått hårt åt skogen och ibland fick vi huka oss
Så hittade vi en fin solig plats att inta vårt medhavda kaffe på. Bara att hålla avståndet.
Så skulle jag ta bild på oss alla tre med min selfiepinne, men hur jag än tryckte och tryckte så tog den inga bilder........fasiken också.....och solen låg på, så jag såg inget i rutan, fast jag höll handen för och försökte att stå i skugga...... okej då, den funkade inte .....så det var bara att ge upp. Så fotade jag tjejerna när vi kom tillbaka mot bruket igen.
Så satte vi oss i våra bilar och åkte var och en hem till sig. En fin promenad och samvaro på ett par timmar. Jag passade på att se lite fler sevärdheter i Avesta innan jag åkte hem. 
Det vackra Japanska körsbärsträdet, som blommar förfullt utanför Alvar Aaltos, Blå Huset.
Där har man också gjort en rondell, med en stor rostig krona som utsmyckning.
Har inte förstått den där rostiga saken, när vi har ett Järnverk som gör rostfritt. Men nu upptäckte jag en förklaringsskylt. Den berättade, vad som var symbolen med den kronan. Så bra att bli upplyst, nu kan jag släppa min avesion mot den...
Bredvid står en staty av en smed, men den får jag forska om, för där hittade jag ingen förklaring.
När jag kom hem så kollade jag kameran med selfiepinnen och det var inga fel, bara man gör rätt. Hade glömt ändra kameran, den ska ju ta bilder med framsidan, men man måste trycka på ikonen och skifta .......så nu tog jag tjugotvå foton av stigen vi kom ifrån, innan jag gav upp, för att den inte funkade.....så glömsk jag kan vara....... tur det går att radera.......
 
 
,
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela