hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Biskopskulla kyrka

Publicerad 2020-08-06 00:00:00 i Allmänt,

Skulle träffa mina barns kusin vid hennes lantställe i Råby, utanför Enköping. Jag skulle hämta dopklänningen, som gått i släkten sedan 1963, och nu skulle den bäras av mitt minsta barnbarnsbarn. Eftersom Anna-Lena nyss kommit från Stockholm och knappt burit in grejerna från bilen, så beslöt vi att åka till Landsberga Gårdscafé och ta lite eftermiddagskaffe. Gott bröd och fint väder att sitta ute i, så det blev en fin stund, och som vanligt hade vi mycket att prata ikapp oss om.....Vi satt där och tittade på omgivningen och det var mycket folk som fotade kyrkan bortom veteåkrarna.....Biskopskulla kyrka.....Jag berättade att jag varit där innan Mors dag, och beklagade att jag inte kom in i kyrkan.
Då googlade Anna-Lena och upptäckte att kyrkan skulle öppnas kl 17.00, och nu var klockan kvart över fyra, så vi beslöt att ta en påtår och så åka dit och få en titta inuti kyrkan. Jag har varit i kyrkan, men har inget minne av hur den såg ut. Efter mycket pratande hit och dit kom vi på att första gången dopklänningen användes, var det just i Biskopskulla kyrka, av kusinen Annelie 1963. Så det var nog då jag var inne i kyrkan.
Biskopskulla, tillhörde ärkebiskopen i Uppsala, och kyrkan är från 1300-talet, och den äldsta kyrkan i bygden. Men man har funnit murrester av tidigare kyrkobyggnader, troligtvis 1100-talet.
Vapenhuset har målningar, legender med dödsmotiv.
Troligtvis är målningarna före Albertus Pictors tid, redan vid tiden omkring mitten på 1400-talet.
Fyra malmljuskronor från 1700-talet hänger i kyrkorummet.
Altaret.
Vid restaureringen 1954-55, gjordes en ny altaruppsättning, med bl.a. ett enkelt snidat kors av ek.
Dörren in till sakristian är från 1400-talets slut.
Ovanför dörren hänger den enda medeltida träskulptur, ett triumfkrucifix, som påträffades på kyrkvinden, vid restaurering 1897.
Predikstolen är från 1686, men blev ommålad och förgylld i mitten på 1700-talet.
Vi blev guidade av en trevlig, ung, kvinlig präst, som berättade livfullt om ett fynd som gjordes under en restaurering 1870.
I en gömma i sakrestian hittades ett antependium, altarkläde, som ansågs vara värdelöst. Församlingen sålde detta 1871 till Kungl Vitterhets Historie och Antikvitetsakademien för 200 riksdaler. Vid undersökning har det visat sig att de fästade rundlarna på antependiet med broderade bilder från Kristi liv, kommer från en medeltida korkåpa och med all sannolikhet ett franskt arbete från 1100-talets senare del. Dessa Biskopskullakåpans rundlar, 24 st, är landets äldsta bevarade kyrkobroderier.
Dessa har nu monterats på en kåpa med den tidens utföranden och intar en hedersplats i Statens Historiska Museums avd för medeltida kyrklig textilkonst.
Vid den senaste renoveringen 1954 hittades en myntskatt, om inte mindre än 377 silvermynt, i huvudsak s.k. örtugar, med en vikt på 460 gram. Mynten hittades mellan ett par stenar i altargrunden, tydligen deponerats eller gömts under altaret. Äldsta myntet är daterat till omkring 1350 och de yngsta från 1460-talets mitt. Finns nu på Kungl Myntkabinettet.
Orgeln
Vid 1954 års renovering, togs orgelläktaren bort och orgeln placerades på ett förhöjt golv i tornrummet. Byggd av P L Åkerman & Lund i Stockholm.
En ljusbärare 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2020-08-09 16:50:29

Tack för att du hämtade dopklänningen❤️Roligt att ni kunde komma in i kyrkan 👍🤩

Svar: Jaa, det var lita nostalgi.....
Agneta Johansson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela