hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Älvpromenaden denna vecka....

Publicerad 2020-12-12 01:14:00 i Allmänt,

När Margit och jag gick på måndagen sa jag, "att idag skulle jag inte ta några bilder för nu hade jag tagit allt."
Trodde jag i alla fall.......
När vi kom nerför Helvetesbacken fick vi se att bävrarna varit flitiga värre. Trädet som de gnagit på och kommunen varit och sågat ner. Där hade de fortsatt sitt gnagande och nästan fått stubben i två bitar, inte långt kvar....
Strax bredvid hade de startat upp på ett nytt träd, men det låg i riktning mot älven, så det var inte så långt att släpa kvistar och grenar.
Så kom vi till onsdagsfikaplatsen och där hade de hänt mycket, nygnaget på många träd....
Men vi fortsatte och vid golfbanan låg det två träd inne på banan nu...och det syns var de drar ner grenarna. De har gjort en riktig bana att glida utför på... 
Vid älvkanten hade de också varit....
När vi vände blicken ut mot ön, där vi tror att en del håller till, såg vi avbarkade stammar där också..
och en bild till....
Så fortsatte vi och fick se något konstiga ringar i vattnet......vi trodde att nu fick vi se en bäver igen.......men när den dök upp var den en dopping av något slag....och den dök precis upp bakom en kvist och innan jag hann flytta mig så dök den igen....
Ja, ja man kan ju inte ha tur jämt.....
Men innan bron hittade jag denna skylt kastad på backen.....vet inte var den kom ifrån....men med lite fantasi kan man få den till vad som helst.....
naturligtvis fick jag associationen av att bakventilen var lite slapp och när man aktiverade den får allt annat kopplas bort.....ja, ja lite kul var den.....
På onsdagen fanns den inte kvar....
Den här dagen var det lite blött på vårt speciella fikaställe, så vi satt inte så lång stund ....utan vi fortsatte och kom till den gamla tvättstugan. Där har någon kreativ person börjat ta tegelstenar, från den murade pannmuren, och börjat bygga något i de gamla fönstret. Vet inte vad det var tänkt att bli.... men det såg då inget bra ut....
Klåfingrigt bara ......
Onsdagspromenaden började med lite duggregn, men inte så mycket att regncaperna behövde tas fram och det slutade snart i alla fall....
När vi kom till bron i Krylbo brukar vi stanna till och ta en vätskepaus och där står en skylt om att vi gått 1,8 km men vi tror det är lite fel....ska stå 2 km på den, .... tror vi i alla fall....enligt våra mob.
Vi fortsatte så genom skogen i Brogård och kommer nerför Helvetesbacken då vi ser att bävrarna har fått ner stubben ......
och medan jag fotar, så kommer det ett par och går förbi oss och se på sjutton, de stegar rakt fram till vår fikaplats.
Nu kände jag mig väldigt skyldig det var ju jag som hindrat.......men de satte sig aldrig utan tog fram sitt kaffe och drack det stående, så vi frågade om vi fick ta den andra änden av bordet. Det gick bra och när damen tog av sig regnmössan, så började vi känna igen varandra. Både Berit och Ingvor hade jobbat ihop med henne och jag tyckte också jag kände igen henne, och hon mig......men det var ända till de gick och jag fick ett namn på henne, som jag kom på att jag vickat flera gånger för henne, och då träffas man ju inte .....
Nåja, vi fick vårat kaffe och färska saffranslussekattor till. Så gott med varmt kaffe och en skvallerstund.......och bävrarna hade varit flitiga sedan i måndags....det vat ännu mera gnaget på träden bredvid oss...
Vi fortsatte och tittade på rishögen i kanten nedanför golfbanan och vi tyckte nog att den ökat lite, så de kanske bygger på den med ris de tar från golfbanan....
Snart får de nog hjälp av naturen. Undrar hur länge denna björkstam orkar hålla emot..innan den dimper ner i älven, ansatt som den blivit med grönmossa också.
Berit fick se en tall som hade krokat armen om en björk....
så här i coronatider var det lite häftigt att se hur naturen tar åt sig av informationen....hi, hi..
 
Så kom vi till bron över älven vid Döda fallet och Berit och Ingvor vek av, medan jag fortsatte och tog hela rundan. Var ju varmgrader, fyra plus och slutat dugga också, så det var bara skönt att fortsätta .....
På den långa trägången, var det inte så halt som förra veckan då det var lite snö på den men jag gick försiktigt ändå, för den var blöt av regnet.
och den är lång..
men tur den finns för det hade varit jobbigt att gå här annars....
Här spjälkar träden sig utav vind och blåst, bara grannträdet som gör att det håller ihop fortfarande....
 Det verkar inte som att bävrarna är på denna sida om Döda falletbron. kanske är det lite för strömt.....
Tog en bild på mig själv...lite varm och svettig innifrån och lite blöt av daggen utanpå......
Idag var det lika tyst, inget vatten över stenarna, och de var inte täckta med rimfrost heller som förra veckan utan låg helt svarta..
Jag gick upp en bit i slänten och fick en annan vy och såg då att vattnet forsade fram på andra sidan i det jag kallar fångdammen och ner mot det äldsta kraftverket, som också är fullt brukbart...
Tog några kort på de gamla byggnaderna i Koppardalen innan jag fortsatte upp mot Avesta
Idag var en av luckorna lite öppen igen, så det sprutade kaskader med vatten över de stenar som ligger nedanför...
Gick över bron och ner för trappen vid Myntmuseet och såg att det var lite aktivitet vid Herrgården....kanske ska fixas till till jul. Brukar vara några julgranar utanför, som lyser upp där varje år....
Tog en bild från under bron mot Kraftverket ....
Salomonsån som kommer rinnande uppifrån Avestahållet och bildar en kanal genom Koppardalen innan den går ut i älven. Här vid den gammal stenbron, och idag när det var alldeles blankt, stilla, svart vatten, så blev det en så härlig spegeleffekt...
Blev över 15000 steg innan jag kom fram till bilen.... så nu har jag fått glada tillrop från min mob igen.....
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela