hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Kanske sista.....

Publicerad 2020-12-17 14:46:00 i Allmänt,

Nu sjunger promenaderna nog på sista versen......i alla fall för detta året.
Få se om vi kan ta en till i början på nästa vecka.
Denna dag var det vindstilla, men ack så dimmigt och diset hängde i luften.
Vi hade tur och fick se en bäver som hasade ner i vattnet från ön utanför golfbanan.....
men hur vi än väntade fick vi inte korn på den ovanför vattenytan. Men det var helt spegelblankt  och skogen speglade sig så fint i vattnet.
Vi såg luftbubblor på vattnet och kunde följa bäverns framfart under vattnet och att den var på väg mot oss........men hur vi stod där alldeles blickstilla och med en beredd kamera, så lyckades vi inte få se någon denna dag. Tror han var under grenhögen efter kanten......hur stor den högen är under vattnet går inte att se, eller om det är ett skafferi eller ett bo.
Tillslut fick vi bara ge upp och fortsätta mot vår fikaplats på andra sidan älven.
Hittade lite mossklädda träd och stubbar som ville vara med på bild....
Vi fikade och då hörde vi hur man började använda motorsåg på andra sidan älven, vid golfbanan och ett par träd brakade ner.....men vi såg inte var de var....utan kom överens om att titta på det vid nästa promenadtillfälle. Så gick vi vidare och jag har fotat allt efter vägen flera gånger om, så vi bara gick rundan färdigt. Men en skön tur blev det och otroligt att det är så varmt i december strax innan jul.
Nästa tur blev heller inte många foton tagna. Men när vi gick genom skogen tog jag ett foto på mina väninnor när de gick framför mig i skogen.
Så kom vi till vårt fikaställe och tillika bäverns favorittillhåll. Det ser man på alla påbörjade och avslutade gnagställen och släpspår efter grenar.
Ett träd, som väl inte är alldeles nygnaget, men det har då en alldeles otroligt vacker ådring....kanske är någon sorts sjuka som gjort det......
Medan vi fikade fick vi sällskap av Lotta, en fd kollega till oss på Bergsnässkolan. Hon var också ute på promenad. Hon ville ta ett kort på oss, när vi satt vid bordet, för att skicka till en annan fd arbetskamrat och sända med en hälsning från oss alla och visa att vi mår så bra....
Men en snål nordanvind blåste på oss, så vi blev inte sittande så länge, innan vi måste röra på oss igen.
Vi stannade till en stund, där jag sett bävern på förra promenaden.....men det var helt lugnt och vi varken såg eller hörde något plaskande, så vi fick fortsätta framåt.
Inte såg vi var de fällt några träd heller....de måste då rensat upp ordentligt.
Alla mina väninnor vek av över bron vid Döda fallet, men jag fortsatte hela runda runt upp till Avesta också.
På ett ställe växer det så otroligt mycket starrgräs av något slag, hela slänten är fylld av det...
Vet inte riktigt vad det är, men otroligt mycket är det och just bara på det stället...
Så kom jag till trädet, det som lutade sig så kärleksfullt mot grannträdet förra veckan och vars nedre del höll på att dela sig. Nu hade kommunens gubbar varit och gjort slut på det kärleksförhållandet, man hade sågat ner ena delen......få se hur länge den andra delen står kvar. 
Fortsatte så fram mot forsen och idag var den lika tyst som förra veckan och stenarna såg svarta och kalla ut.
Fortsatte fram mot Kraftverket och tog en bild på promenadvägen ....
Bara en av luckorna är lite öppen....men så upptäcker jag att det finns fyra luckor, jag som hela tiden trott att det bara var tre....
Kom så upp mot grinden in till Kraftverket, och en bit in på området finns denna grop, som jag är så nyfiken på. Vad det står och vad den står för......Kan urskilja att det har något med Alby Klorat att göra, det som låg här förr.
Fick zooma in genom staketet för att få någon bild....
Passade på att ta lite bilder av Avesta kyrkan när jag gick förbi....
Porten 
och så från den andra sidan, borde vara södra sidan...
Stod på tå och tog bilden genom staketet...
Så tog jag en bild av bron över kanalen, som jag tog från andra hållet förra veckan....
nu kom det gamla verket också med och en bit av gatan genom Koppardalen, som är min transportsträcka till min bil....
Så levererade jag några havrekärvar till mina väninnor, men dessa skulle jag skjutsa upp till Horndal. Där jag också skulle leverera lite beställda julkort på samma gång.
Lyckdes samla på mig 16 544 steg och jag fick beröm av min mobil igen .....

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela