hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Sista promenaden år 2020

Publicerad 2020-12-31 14:25:00 i Allmänt,

Idag den 30 dec 2020 gick tjejerna och jag för sista gången Älvpromenaden i år.. 
Inget vidare väder, men inte kallt heller.  1 grad varmt visade biltermometern.
Sitter i bilen och fotar genom vindrutan medan jag väntar på de andra.
 
Det regnade när vi började gå, men inte så mycket att vi satte på oss regnkläder.
 Det  blev nästan uppehåll när vi gav oss iväg, duggade lite bara......men första delen av vår runda går under trädkronornas skydd nästan hela tiden, ända ner till bron över älven i Krylbo. Här blir det en sträcka som är öppen, men det var nästan ingen vind, annars om det blåser brukar det vara kallt på bron....det enda som störde var att det kom så mycket bilar och körde förbi oss och det var vattpölar i körbanan....men bilarna saktade ner och tog hänsyn till oss som gick.....det var fint och bra.
Tog skogsvägen vid Bro gård och hittade minsann två vilsekomna tomtenissar .....
En otrolig gran som var fälld....undrar om man kan räkna årsringarna ??
Lite svårt, så vi gick vidare och hittade  insektshotellet, här hade tomten hängt klapparna utanför ......fick säkert inte in dem i de små hålen......men de sitter väl där och väntar...
Kreativt och kul ....
Vi fortsatte mot vårt fikaställe och idag skulle vi fira Boel, som fyller år den näst sista dagen på året. Istället för tårta bjöd hon på semlor, smarrigt värre
och Ingvor hade inte bara med sig kaffe utan också ett ljus att pryda bordet med....
Idag blev det inte så lång sittning, det var blött och kallt. Men fantastiskt med varmt kaffe och semla......
Så fortsatte vi och upptäckte att bävrarna har gett sig på ett av de större träden uppe på golfbanan......undrar varför de inte bara tar de som är närmare älven....
En liten bit till har tydligen en björk fallit, så kommunens gubbar har varit ute och röjt
och de har hjälpt bävrarna lite med att vräka ner bitarna i älvkanten....
Vi stannade till och försökte om vi skulle få se någon bäveraktivitet....men ingen tur idag heller...så vi fortsatte.
Framme vid bron under riksväg 68:an vek tjejerna av, men jag fortsatte, för vattenståndet var högre och strömmen stridare, och jag ville se hur det såg ut vid själva forsen och hur många luckor, som var öppna vid det övre kraftverket.
Så jag promenerade vidare och tog hela svängen.....
Nu hade regnet övergått till snö och det började lägga sig på stigen..
Trägångarna blev riktigt förrädiska och hala, så jag fick gå försiktigt och på vissa ställen hålla hårt i räcket....
Jag hörde forsens brus på långt håll.....
kanske inte fullt så mycket vatten som i höstas,  men den sjöng riktigt mäktigt nu också......
Vatten som rinner över dammen..
Bara en lucka var öppen, men det sprutade högt ibland ....
 
 
Hittade en skylt som berättade om vattenkraft och kraftverken i Avesta 
Bra info. Finns två vattenmagasin i älven Trängsletdammen och Siljan.
Västerdaläven börjar i Norge och så faller Österdalälven in i Djurmo och älvens längd är 54 mil. Fallhöjden i Avesta är ca 9 meter.
 Gick över bron och förbi kyrkan 
Fick för mig att prova dörren om den var låst eller om det gick att gå in i kyrkan....och se den var öppen.....
Men det skriver jag om i nästa inlägg......
Efter besöket i kyrkan fortsätter jag mot min bil genom Koppardalen
och blir varse om att jag verkar vara den enda som går åt mitt håll....
Verkar vara kärringen mot strömmen.... enligt spåren....
Ja ja.....men en fin promenad och mobilen var nöjd nästan 14 000 steg blev det ....

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela