hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Veckans promenader

Publicerad 2020-11-15 11:38:00 i Allmänt,

En sådan härlig start på denna vecka.
Solen sken på en spegelblank Dalälv i Svartbro
Veckans promenader bjöd på nya upplevelser, fast vi gått här varje vecka hela våren, sommaren och hösten.
Förra veckan noterade jag att bävern gnagt på ett träd och funderade hur den tänkte.....
Nu hade kommunen tänkt......
varit dit och sågat ner trädet innan det föll rakt över gångvägen...
Mycket vatten strömmar förbi en av våra kafferastplatser.....här har det varit  nästan bara en liten bäckfåra hela sommaren.......men nu flödar det på.
Det mulnade på tills vi kom till vår speciella fikapiats, men lika fin utsikt över älven mot den dimhöljda golfbanan på andra sidan.
Bredvid oss hade vi en alldeles ihålig stubbe, som jag inte tänkt på eller sett förut...
Vi fortsatte på vår väg och förundrades av rörelsen i vattnet......riktiga virvlar ...
Kom så till den gamla tvättstugan, där någon vandrare lagt upp en vackert avsågad bit från en trädstam i det gamla fönstret. Mycket mönster på den....
Fortsatte framåt och blev lite fundersamma hur det skulle gå för det lilla huset på Brogårdsidan, som verkar snart ha fötterna i vattnet........
men båtarna som låg där hade de i alla fall tagit upp för vintern.
Vattnet forsade vidare och det riktigt sjöng om det när det virvlade runt bropelarna på Krylbobron.
Nästa promenaddag tog vi en tur norr ut igen.
När vi passerade den långa träklädda promenadstråket, hade kommunens gubbar varit ute på besiktning och funnit ett problem som de åtgärdade.....men kanske inte fullt ut.
Men med lite humor talade de om att de inte var färdiga......
Få se om sågen fungerar igen??
Lite grådisigt väder men inget som avskräcker oss.
Ser bron över Dalälven mot Dalahästen i ett litet grått dis
Fortsätter vår vandring och kommer till stenarna nedanför fångdammen.
Visserligen forsar det vatten över från dammen, men inte likadant som förra veckan.
Stenarna är framme och det sjunger inte lika mäktigt om forsen...
Men vi fick se en tall som växte ute på en av stenarna.....
Undrar hur den klamrar sig fast där??
Den såg vi inte förra veckan, då var den gömd under det framrusande vattnet.
Så fortsatte vi mot Kraftstationen och fick se dammluckorna......
Både Berit och jag tyckte att två av luckorna släppte ut vatten....men när vi kom fram var bara den ena öppen.
Så medan vi gick, stängdes en av luckorna.....den i mitten........ lite häftigt....
Den här dagen gick vi ner och förbi Myntmuseet
och jag vände mig om och fotade det gamla kraftverket mot det nya.
Vi fortsatte för att hitta en fikaplats.....
Passerade ett gammalt fönster, som fått sitta kvar i sin ram, och härigenom såg man ner på gången mot numera Koppardalens restaurang och Koppardalens vårdcentral
men jag hade för mig att det fanns ett bord med bänkar utanför Avesta Arts trappa.....
men antingen minns jag fel eller också hade det tagits in för vintern.....
men vi var så kaffesugna att trappan fick duga som sittplats....
 Efter att ha blivit styrkta med kaffe och en lång pratstund fortsatte vi genom Koppardalen och hittade detta spontana konstverk efter vägen...
Säkert någon som tappat sina navkapslar.....
Så följde Ingvor och Boel med mig till Västerfärnebo kyrka för att höra på Musikgudstjänsten och inta Sopplunchen under tiden.....idag bestod den av Wraps med en jättegod fyllning som delades ut åt oss i kyrkbänkarna.
Kerstin Berglund, en av sångarna, har vi träffat på våra tisdagsluncher i Avesta, innan pandemin, och det var kul att återse henne och höra vad hon gjorde nu, sen hon blivit pensionär.
Ett sådant bra avslut på promenaden, och tjejerna var glada för att jag tog dem med till min kyrka......
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela