hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Skiftande promenadväder

Publicerad 2020-10-23 13:17:00 i Allmänt,

Måndagen den 19 oktober bjöd på ett strålande solsken, men lite kylig bara +2 grader. Så det var bara att ta fram öronbandet och vantar. 
Hämtade upp Margit i Brogård, som vanligt, och vid Helvetesbacken fick jag syn på det gamla hopptornet vid den gamla badplatsen. Nu när löven har börjat ramla ner så syntes det jättebra.
Vi fortsatte utför backen och promenerade vidare mellan älven och golfbanan
Vattnet var spegelblankt till vänster om promenadstråket.
Ljus och skugga också en fin kombo.
Det går bara inte att låta bli att ta en bild från andra sidan, älven med frontstenarna i förra bilden i bakgrunden på denna..Solen, som lyser på de skimrade guldfärgade björkarna. Man blir lite poetisk när man ser detta......
Så kom vi upp till vår rastplats och dukar upp vårt medhavda fika.
Solen lyste så otroligt fint mellan tallarna ner på oss, att det var ljuvligt att sitta där. 
Så fortsatte vi vår vandring och kom till backen upp från älvbrinken, när till och med Margit frågade om jag inte skulle ta ett kort innan vi kom upp på Krylbobron. Naturligtvis gjorde jag det.......är aldrig nödbedd när någon ber mig om att ta kort....
Denna backe är också brant, men på bilden ser det ganska platt ut......det är den inte utan det drar till i benen innan man är uppe....
Det blåste bra uppe på bron, riktig stormvind. 
Innan vi kom i mål hittade jag denna otroligt fina rosbuske i en trädgård. Den hade klarat frostnatten fint, kanske för att den var lite skyddad av ett äppelträd.
och ett otroligt vackert äppelträd, i en annan trädgård, med stora röda gyllene äpplen.
Under promenade hade Margit pratat om de nya vindkraftverken, som syntes ända in till Krylbo, så jag stannade, innan jag tankade och tog ett par foton över ängarna bort mot Norbergshållet. Agatornet fick bli ett riktmärke,
innan jag zoomade in lite, så vingarna syns bättre. Björkstammen fick vara mitt i bilden för att visa att det är samma bild.
Så två dagar senare var det varmare, men nu var det disigt och råkallt. 
Och jag var tidig till mötesplatsen vid Döda fallet i Avesta, så jag passade på att ta bilder från toppen av det gamla fallet......Nu en ny vy av bron mellan Avesta och Dalahästen. Bron som vi går under på våra promenader
Men det är svårt att få med den otroliga nivåskillnaden. Vattenspegeln, som syns mellan stenblocken, ligger många meter ner.
Vattnet holkade ur berget, när det störtade ner här, och bildade en jättegryta nedanför. 
Det gråa har sin tjusning det med.....
I backen upp mot Krylbo, fångade jag mina väninnor, för att visa lite av stigningen....
Så fortsatte vi mot vårt fikaställe, men innan hittade vi ett bävergnaget träd. Undrar varför de ger sig på så stort träd, när det finns mindre bredvid. Trodde de skulle ha mat till vintern och byggmateriel, men vi kunde då inte se någon bäverhydda i närheten.
Vi fick dricka en slät kopp kaffe denna gång för Berit, som skulle bjuda på bröd, hade glömt det........men det gick bra det också.
Älven låg helt spegelblank och träden på bilden växte både uppåt och nedåt....
Så fortsatte vi vår promenad i höstdiset.....
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela