hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Ett värdigt avsked

Publicerad 2021-04-27 12:18:00 i Allmänt,

En vän och kurskamrat, Britta från dräktkursen, somnade in alldeles för tidigt och vi var fyra kursare och vänner till henne, som fick komma på hennes sista färd ut i det okända.
Morgonen började inte så bra. Det hade nämligen snöat under natten och nu blåste det stormvindar ute.
Vi hade alla fyra bestämt, att vi skulle ha våra hembygdsdräkter på oss och plocka vitsippor till handbuketter.
Som tur var hade jag plockat mina vitsippor på eftermiddagen, dagen innan, men ställt dem ute under tak för att de inte skulle slå ut alldeles av värmen inomhus. Men jag blev lite förskräckt när min lilla bukett var alldeles översnöad. Funderade skarpt på om den skulle gå att använda....
men när den stått inne en stund, så smälte snön av och blommorna piggade på sig och såg riktigt bra ut när jag åkte försiktigt i det hala väglaget till Grytnäs kyrka,
Där blev det ett mycket stilla och fint avsked av Britta......
många blommor och många tända ljus inramade den vita kistan och med många vackra solosånger och fina psalmer blev det ett värdigt avslut.
Förstår att hon satt sin egen prägel på hela den sorgliga stunden, eftersom hon vetat ett tag vad hennes diagnos skulle leda till.
Kyrkoherde Ingrid Öberg Hägg, också en av kurskamraterna och en nära vän till Britta, förättade begravningen. Dagen till Brittas ära hade Ingrid på sig sin Bydräkt och över den stolan som Britta sytt och broderat. Första gången Ingrid förättat en jordfästning i sin sockendräkt, men det var väldigt fint.
Jocke Hall inledde akten med, "My way" och avslutade den med "Stad i ljus".
Thomas Nyberg inramade själva begravningsakten med "Håll mitt hjärta" och "Koppången".
Psalmerna var också valda med omsorg, psalm 190, "Bred dina vida vingar, o Jesus, över mig..." och psalm 235, "Det finns djup i Herrens godhet, och dess gränser ingen ser...."
 
Efter akten ställde dottern och barnbarnen upp sig för fotografering framför mamma/mormors vackra, blomprydda kista, i sina fina dräkter, som mamma/mormor sytt och broderat.
Även vi fyra i våra dräkter fick ställa upp oss för fotografering.
Lisbeth i Bydräkten och jag i Västerfärnebodräkten.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela