hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

By Slånkvicku 2021

Publicerad 2021-08-11 19:26:00 i Allmänt,

Ett par år nu har By Slånkvicku varit inställt på grund av pandemin. Men i år fick man till det igen.
Sista fredagen och lördagen hade man Hembygdsdräktens dag på By Hembygdsgård och jag fick förfrågan om jag ville sitta där och knyppla. De ville att jag skulle ta med de spetsar som hör till Bydräkten och som jag knypplat till många dräkter. Dels den spetsen som kallas Hättspetsen och som pryder många hättor, den ville de att jag skulle knyppla på.
Jag skulle även ha min dräkt på mig. Alla som visade upp sitt hantverk inne på museet den dagen var klädda i sin hembygdsdräkt.
By Hembygdsgård är en trevlig liten gård med servering och där By hemslöjd håller till.
Portlidret.
Nu hade man ställt ut den gamla brandsprutan.
Huvudbyggnaden med servering och hemslöjden.
Museet med alla dräkterna.
Jag var lite tidig, så jag hann fota innan de öppnade.
Här hade jag min lilla hörna med knypplade spetsar till Byskjortan.
"Rutor på rad" sitter på deras skjortärm.
Uddspetsen sitter på manschetten.
Själv satt jag bland underklädessträcken med min Hättspets
Kom många lustiga kommentarer om vissa "onämbara plagg"
Och många kände igen yllekalsonger från det militära......
Närbild på Hättspetsen
Två tjejer som jobbade jämte mig.
En som knöt frans på sin sjal och en sydde på ett trätt stycke till sin hätta.
Inne i köket.
En som spann, en som sömade vantar och en som broderade på en kjolsäck (väska).
Så det var full rulle hela dagen och mycket folk som var intresserade och frågvisa. Riktigt kul.
Så alla vi som jobbade på museet i våra dräkter.
Från vänster Bydräkt med väst samma som kjolen, By högtidsdräkt, By den vanligaste dräkten, Folkärnadräkt, Västerfärnebodräkt och By högtidsdräkt.
Så ett par bilder till innan jag åkte hem 
Och en bild på det gamla soldattorpet och med en härlig blå blomma i en järngryta i förgrunden
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela