hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Hälleskogsbrännan 2021

Publicerad 2021-08-03 16:29:39 i Allmänt,

Nästan precis på dagen 7 år sedan den stora skogsbranden bröt ut i Västmanland.
Min måg hade aldrig varit och sett hur det såg ut, så nu tog vi en tur till Hälleskogsbrännan. Mina döttrar och jag var hit för två år sedan, och nu kunde vi jämföra om det växt upp någonting sedan sist.
Tornet på Grävlingsberget
Här har man en bra utsikt åt alla håll över brandens framfart.
Vi intog vårt medhavda kaffe med dopp, här i tornets härliga skugga, innan vi gick upp i tornet.
Det var väl inte så stor skillnad. Men slyet växte och var grönt till älgar, rådjur och hjortars glädje. De var de djur som kom tillbaka, så fort växtligheten började komma igen.
Vi såg dock inga djur.......
Snytensjön i bakgrunden skymtar fram med sitt blåa vatten.
Vi läste på tavlorna om att för tjädern skulle det ta lång tid innan den kom tillbaka. Den ville ha 70-årig skog att spela i.
Men fint att gå på de utlagda trästigarna. För ut i området ska man inte gå. Träden trillar fortfarande omkull, en vindil och något kan ramla.
En svamp som kom efter branden, växte lite här och där på de kullfallna träden...
Det var en varm dag och mycket folk som gick omkring på de utlagda trädäcken....
Men vi avslutade vår tur med ett dopp i Hörendesjön vid den fina Paradisbadet.
Mitt första dopp i år. Lite kallt i början men så härligt att soltorka sedan. Mike hade ju att jämföra med havet och sa att "havet var mycket varmare"....... Ja ja ..vem är jag att säga emot.
Men det tog då en jäkla tid för honom att komma i.
Ha, ha ..... och det gjorde det för mig också.......men när man väl var doppad var det kanon....
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela