hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Sala Sockenkyrka.

Publicerad 2021-08-09 21:10:00 i Allmänt,

Svenska kyrkan har nio stycken kyrkor i Sala kommun
Alla de kyrkorna har haft en liten ordfinnartävling i sommar, och den är inte slut förän den sista augusti. Man har besökt varje kyrka och letat på ordet. Ibland har man fått leta och ibland har man hittat det på en gång. Faktiskt lite kul. Synd bara att jag glömt att fota en del kyrkor men Sala Sockenkyrka gick jag runt på kyrkogården.
Kyrkan är från omkring sekelskiftet år 1300.
Den vackra klockstapeln i trä 
Inuti  kyrkan ska det finnas målningar av Albertus Pictor. Vilka har varit övermålade men togs fram igen vid en renovering 1931.
Vid samma renovering togs även runstenen fram och infogades i det sydöstra hörnet på kyrkan.
Texten på en skylt bredvid.
Den östra gaveln med de trekopplade fönstren är ett kännetecken för salamästaren, som byggde denna kyrkan, men även vid Kumla och Kila kyrka.
Stigporten, från den södra sidan, in till kyrkan är från 1700-talet, finns också en på norrsidan.
Fattigbössan är också från 1700-talet.
Hade jag bara läst ordentligt så var kyrkan öppen första veckan i augusti, men det missade jag. Men jag får hålla koll på öppettiderna, för någon gång ska jag väl få komma in i kyrkan.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela