hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Vårfrukyrkan i Enköping

Publicerad 2021-08-17 19:14:00 i Allmänt,

Redan på medeltiden var Enköping en betydande handels- och hamnstad, eftersom Mälaren på den tiden gick ända upp till staden.

Det fanns fem kyrkor i Enköping, Två församlingskyrkor, en kyrka som tillhörde Hospitalet, ett sjukhus för spetälska, som 1439 flyttades till S:t Örjans gård i Stockholm,  en klosterkyrka som tillkom på 1200-talet till det franciskanerkloster, som fanns på det så kallade Munksundet och understöddes av bl a Magnus Ladulås. Den sista och femte kyrkan var Vårrfrukyrkan på åsen ovanför själva staden. Den tillhörde egentligen inte Enköping, utan var en församlingskyrka tillhörande socknen Vårfrukyrka. Men den var mycket betydelsefull och var utnämnd till häradets prostkyrka, som i tidig medeltid spelade en viktig roll.

Vårfrukyrkan sedd från åspromenaden. 

Gustav Vasas restriktioner drabbade också Enköpings kyrkor.

Tre kyrkor revs i mitten på 1500-talet, då Gustav Vasa befallde, 1548,  att den största och dessutom prostkyrka, skulle vara gemensam kyrka för Enköpings stad och Vårfrukyrkas  församling.

Kyrkan sedd från den norra sidan och över kyrkogården.

På 1840-talet fick kyrkan sitt nuvarande centraltorn.

Den pampiga stigporten från staden, västerifrån, en ganska brant gång och trapp upp mot kyrkan.

Kyrkorummet

 Altaret härstammar från 1792 i nyklassisk stil.

Det nakna korset prytt med törnekrona och svepduk. Ankaret, Hoppets symbol, vid foten av korset, tillhör den tidens omtyckta symboler.

 1903 ville arkitekt Falkenberg byta ut korset mot en målad altartavla, men istället målade C W Pettersson dit en orientalisk bakgrund, istället för den ursprungliga marmoreringen.
Ovanför altaret en bild på Kristus som världsdomare. Till höger om honom Paulus.
På valvet mellan bågarna finns utsökt rosornamentik. Troligt från 1904.
 
Det norra korfönstret  har i mittenraden tre motiv, Marie Bebådelse, Heliga tre Konungars tillbedjan och överst Jesu dop. Sex apostlar är avbildade i sidofälten. Konstnär C W Pettersson och utfört och signerat 1906 på Ringströms glasfirma i Stockholm.
 Det södra fönstret har i mittendelen Korsfästelsen, Uppståndelsen och Himmelsfärden. De övriga sex apostlarna är avbildade på ömse sidor.
Predikstolen från samma år som altaret 1792
Trappen upp 
Kristi heliga fem sår, kalkmålning på södra väggen, från 1400-talet.
Kalkmålning på norra sida långhuset, S Ursula, är förmodligen ett helgon och hade ett altare vid den norra väggen. Renoverad på 1903 ganska hårt.

Gubbvalv.

Målade valvgubbarna i Enköping, antagligen från 1488, står bastant vilande på sköldbågarna och sträcker upp sina armar mot valvet. Ett slags Atlasfigur som bär upp taket.

En närbild 
 
Kristusbild från ett 1400-talet. Nedanför ett Kristushuvud, inglasat, bevarat från kyrkans höggotisks triumfkrucifix från 1300-talet
"Nedtagningen från korset", troligen från ett altarskåp, slutet av 1400-talet.
Personer som finns avbildade i kyrkan.
 
 
och några till.
Dopfunten
Orgelläktaren.
Fasaden från 1788, med ett orgelverk från 1904.
Kyrkorummet från orgelläktaren.
En Mariabild från 1975 av skulptören Harry W Svensson
Ett kyrkfönster
Västra sidan med ingången
När jag gick tillbaka till min bil, så passerade jag Enköpings store läkare. Jaa känd i hela Europa. Han levde 1839 - 1924. Doktor Ernst Westerlund var psykolog innan det begreppet ens fanns.
Doktor Westerlund metod gick ut på att frigöra patientens egen läkekraft och förmå patienten att överta sitt eget tillfrisknande. Han ordinerade stränga regler om diet, motion och praktiskt arbete. Dessutom skulle man ha en Dr Westerlundblomma i sovrummet, allt för att må bra. Det var egentligen en rosengeranium eller doftpelargon, vars blad har härligt friskt doft när man rör på dem. 
Bara lite kuriosa.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela