hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Lunch på Tranellska skolan

Publicerad 2021-05-21 21:20:00 i Allmänt,

Mina väninnor och jag brukar åka till Västerås och äta en god 3-rätters lunch på Tranellska skolan. Vi började med detta, när mitt barnbarn Anna bestämde sig att söka in på kock-, restaurang- och bageriskolan för tre år sedan. Och jag fick klart för mig att de tog emot gäster och man fick komma dit och äta lunch. Jag har varit där och ätit åtminstone ett par gånger om året.....vår och höst
Nu missade ju vi detta i höstas på grund av restriktioner och nerstängning.
Men nu strax innan det blir sommarlov på skolan, så bokade jag ett bord för oss och vår väninna från Västerås. Vi har ju knappt träffat henne sedan pandemin bröt ut. 
På väg mot matsalen så träffade jag på min son Daniels förskolefröken, som hade flyttat till Västerås och jobbade på ett dagis på Bjurhovda. Hon hade varit in på skolans bageri och köpt deras goda bröd. Så hon hoppade av cykeln och vi fick prata lite gamla minnen från dagistiden.....och så visade sig att två av mina väninnor också hade jobbat ihop med henne.....så det blev ett kul återseende på alla fronter. 
Vi blev fint mottagna av personalen, som är eleverna, och blev visade till vårt bord.
Tog en bild från nätet över matsalen, undrar om den blev lite stor??
Dagens meny
Vi tog genomgående kycklingpaté.....
Hann ju börja smaka på den innan jag kom på att fota den fina uppläggningen.....och cumbelansåsen satt som en smäck till patéen.
Så beställde vi Biff Wellington som huvudrätt. Här hade man moderniserat den lite. Istället för inbakad oxfile, hade man gjort en snördegsbakelse och lagt ovanpå köttet. Även här hade man gjort en stilig uppläggning på vackra tallrikar.
Oh himmel så gott ......
Till efterrätt tog jag Cremé Brûlé 
som serverades i en vid tekopp och med färska bär. Och den var supergod. Så fin vaniljsmak.
Och mitt barnbarn såg till att vi fick finfin service och blev så bra uppassade.
Vi var så mätta och belåtna. Och när elevernas fröken kom fram och förhörde sig om hur Anna skött sig.....kunde vi bara strö lovord över henne och prisa den goda maten. 
Så vi får hoppas att vi kan göra om lunchbesöket i höst igen, för det är verkligen en fin sak att träffas och äta gott.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela