hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Veckans promenader blev inte som de brukade bli.....

Publicerad 2021-05-19 19:04:00 i Allmänt,

Veckans promenader blev inte som det var tänkt!
Måndagen bjöd på ihållande regn så vi beslöt att vänta till tisdagen.
Tisdagsmorgonen bjöd på mulet väder men uppehåll. Så jag kokade vatten till kaffe och tog fram några goda kakbitar, att ha till, och packade ner det i ryggsäcken. Stoppade också ner ett litet paraply, allt för att skrämma regnet på flykt.
Väl framme i Brogård så började det se ljusare ut, så jag kastade in paraplyet i bilen igen och vi började vår vandring. Men först var jag bara tvungen att fota Margits gigantiska gullviveplanta.
Innan vi kom in i skogen hittade vi denna ormbunke, som skjutit upp som en raket sedan förra veckan.
Spjutbräken, som ormbunken heter, ser ut att rulla ut sig och sina blad.
 Häggen står i full blom och doftar himmelskt gott innan Jävulsbacken....
Men vi hittar också en annan buske med fina vita blommor. Vi vet inte namnet på den, men vi vet i alla fall att det inte är en hägg.
Lite närstudie av blommorna.
Nedanför backen ser vi ut över älven och funderar om det är kommunens gubbar eller bävrarna, som släpat bort de gnagda fallna småträden som låg lite överallt. Vi tror på det senare, men var har de i så fall hamnat
Vi kan liksom inte se några nya boningar i strandkanten heller.
Då hör vi ett väldigt plask och vi försöker se vad det var....helt säkra på att det nog var en bäver.......och fasiken också att vi inte var tysta och kollade ordentligt.....då hade vi kanske fått syn på den. Men hur vi än spanar ut över vattnet ser vi ingen. Inget huvud på väg bort i vattnet heller...... så vi fortsätter vår vandring och kommer till den lilla dammen vid golfbanan. Idag är den rikligt uppfylld av det regn, som kom igår.....jag fick 20 mm i min regnmätare.....och där vid kanten hittar vi en buske med gula blommor och lite mörklila blad....vet inte namnet på den heller, men den var otroligt dekorativ.
Onsdagens promenad startade i strålande solsken och 17 grader varmt......eftersom Ingvor  fortfarande skulle ta det lugnt, så gick vi bara fram till Krylbobron och tillbaka.
Solen sken ner på oss mellan träden och bildade ett skuggspel, som var riktigt mysigt och vackert.
och tillbaka fikade vi på mitt måndagsfikaställe, bara så mysigt att sitta och prata och skratta med en god kopp kaffe och en gottebulle...
och titta ut över älven.
 Vi upptäckte att harsyran blommade för fullt och de här blommorna hade boat in sig i en fallen, halvt förruttnad stam med grön mossa .
Lite lika vitsippans vita blommor
När vi gick tillbaka mot bilparkeringen så mulnade det på och kom en lite kallare vind och jag hann bara ut på riks70an så kom det en regnskur med rejält stora droppar. Så vi hade verkligen tur med vädret......
 
 
och jag som skulle ut och klippa gräsmattan för första gången i år.....men nu blev det riktigt vått och jag fick lägga ner det projektet.
Med värmen och regntillskottet så kommer väl gräset växa så det knakar...... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela