hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Köksgöromål

Publicerad 2021-10-09 14:53:21 i Allmänt,

Blev så sugen på ärtsoppa och när jag hittade en fläsklägg i boxen var det snart  gjort att lägga gula ärter i blöt över natten  och låta läggen tina.
Fredagen inledde jag med att baka tre sorters långpannekakor, som skulle förgylla kaffestunderna efter gudstjänsten i kyrkan. Medan första kakan, strödd med hallon från frysen, var i ugnen fick ärterna småkoka på spisen och läggen fick ett eget kok......jobbigt att kunna skära den med alla ärterna fastkokade.........men ärtkoket spädes med spadet vartefter de behövdes fyllas på, ärterna sväller ju en del.
Hallonrutor med mandelflarn.
Eftersom jag bara har en långpanna, så tar det lite tid att baka, men det blev en
Vinbärskaka också.
Här glömde jag mandeln, men får skriva att de ska pudra på lite florsocker vid serveringen. Blir bra det också......
Så gjorde jag en Silviakaka, men när jag tittade in i ugnen efter ett tag, upptäckte jag att spisen inte står i våg. Missade det när jag hade fram spisen sist.
Denna smet är mer lättflytande, än till de andra kakorna, så då märktes det inte, men nu blev det synligt.......fasiken också.......
Nåja halva kakan var helt okej, den andra delen blir till det egna fikat.......
Så var mina skorpsmulorna slut, men jag hade torkat en massa avskurna kanter från brödlängderna till smörgåstårtan jag gjorde till mågens kalas. Och nu har de fått torka och var klara för att malas i köttkvarnen till egenhändigt gjorda skorpsmulor.
Så kunde jag få en tallrik nykokt ärtsoppa till min lunch. Himmel så god och med en ostsmörgås till.....toppen.
Kändes som en bra och kreativ dag.
   
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela