hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Fläckebo Hembygdsgård.

Publicerad 2021-09-19 13:31:00 i Allmänt,

Skulle ha träff med kommunister Lars-Olof och vi fyra som är gudstjänstvärdar, i Fläckebo församlingsgård. Nu glömde prästen bort oss, men vad gjorde väl det. Vi fixade höstens schema ändå, så när han kom så var det redan klart.
Innan jag åkte hem så fick jag för mig att åka och titta på den gamla runstenen som står på Hembygsgården i Fläckebo.
Ingången till gården
Så stod det en riktigt fin trähäst för barnen att rida på. Lite lika hästen Hårfagre i  Barna Hedenhös......
en infotavla 
 En mängd gamla byggnader var samlade på den lilla ytan bredvid stranden av Fläcksjön
ett härbrä
Sjön är en av Sveriges tredje största samlingsplats för tranor och en mängd andra fåglar på våren
utsikt över sjön
En tavla som visar historiska händelser vid sjön
Så lite fler fina gamla byggnader
Så innan utgången står den gamla runstenen, som är en hyllning till en kvinna, inte så vanligt.
och det var tur att en översättning fanns uppsatt bredvid, jag hade lite svårt att tyda skriften.....
Så många saker det finns att se i närområdet, bara man tar sig för.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela