hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Måndag i jubileumsveckan

Publicerad 2021-09-12 14:57:00 i Allmänt,

Måndagkvällen tänkte jag vara med på kyrkoherde Markus presentation om de tre jubileumsföremålen i kyrkan.
När jag kom ner och jag var lite tidig. Föredraget började inte förän kl 18, men jag blev varmt välkommen. Det visade sig att det var personalbrist på grund av sjukdom. Så jag blev snabbt insatt i arbetet med mingelfikat mellan Markus presentation av Altaret och Kyrkan 
och kvällens höjdpunkt, förre vd:n för Märta Måås-Fjetterströms Väveri i Båstad, Angelica Persson, skulle berätta om kormattan.
 
Här står Markus under den stora mässingsljuskronan som skänktes till kyrkan av Socknens   nygifta och ogifta män, och berättar om det vackra Altarskåpet
 
 
 
som är tillverkat i Amsterdam, och skänktes till kyrkan av biskop Otto Svinhuvud 1520, biskop i Västerås stift till sin död 1522. 
och kyrkan, som byggdes ut från en långkyrka till en korskyrka och stod färdig 1770
Under och efter minglet kom ännu mera folk och vi var nog en 70 till 80 personer som ville höra om mattan och Märta Måås-Fjetterströms liv och hennes konstnärliga arbeten.
Angelica berättade att det var Lärarinnornas Syförening som skänkte mattan till kyrkan 1940.
Det fanns kvar beställningsbrevet från föreningens taleskvinna Aina Hellstrand.
Och just denna matta är unik, den finns bara i ett exemplar. De flesta mönster vävdes upp flera gånger men inte tretton av hennes mönster och kyrkans kormatta är en av dem.
M M F växte upp i Vadstena och gick på Konstfack i Stockholm, en unik utbildning för dåtidens kvinnor.
startade sin vävatelje i Båstad och blev så småningom ett känt världsnamn innom vävkonst.
Så minglade vi lite mera och folk hade otroligt mycket frågor och många berättade att de ärvt eller köpt mattor för länge sedan och dessa hade idag blivit mycket värdefulla.
Jag tror alla tyckte det var en mycket givande kväll.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela