hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Mera från Jubileumsveckan

Publicerad 2021-09-14 14:30:07 i Allmänt,

Jag var inte med på alla evenemangen men jag jobbade på "Spisa med Bellman" som gick av stapeln på torsdagen.
En trubadurafton med Lars Hedberg, som berättade om Bellman och hans tid. Och så sjöng han många av Bellmans visor, både kända och en del lite mindre kända. Medan vi serverade  en Bellmaninspirerad måltid. Vi fick också vara med och sjunga och det blev en mycket glad och fin afton med Bellmans visor.
På fredagen var jag och några flera på visning av herrgården Hörnsjöfors.
 
Som ligger väldigt fint vid Svartåns utlopp från Hörendesjön
Den anrika herrgårdsbyggnaden.
Där paret Lombach har satt igång med ett stort renoveringsarbete av den gamla 1700-tals herrgården 
Gun och Jan Lombach mötte oss i sina fina medeltida dräkter på trappen till ett av de gamla flyglarna. Detta från 1700-talet
och de har då ett otroligt arbete framför sig 
Köket 
och det fanns otroligt fina kakelugnar i nästan alla rum
I ett rum hade man hittat en tapet som de skulle göra en rekonstruktion av.
På andra sidan ån låg det gamla mjölnarstället, men man tror att det varit ett mejeri ännu tidigare.  På husgaveln stod det 1895.
Så den gamla kvarnen 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela