hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Söndag i jubileumsveckan

Publicerad 2021-09-12 10:15:00 i Allmänt,

På söndagen var jag gudstjänstvärd.
 
När vi planerade in veckan så framförde Markus att sju sorters kakor var väl det som serverades förr på kaffemingel. Jag vet inte om han skojade eller inte. Jag tog det som skoj till viss del, men tänkte att tre sorter kunde jag väl baka. Men det svåra var att tänka ut hur mycket av varje.
Pandemirestriktionerna tillät 80 sittande besökare, om jag inte fattat fel. Så det utgick jag ifrån
"Okej"  tänkte jag, "att en 80 - 90 st av varje sort skulle väl räcka, annars fanns det "köpekakor" att ta till".
Så skulle vi ha en sorts mjuk kaka också och jag tog till min paradkaka, en sockerkaka med vaniljfyllning i mitten. Jag brukar dela den så det blir tolv bitar på varje kaka, så det innabar sju stycken kakor att baka.
Jag tyckte att jag fått till ett riktigt fint kaffebord.
På varje tårtbit hade jag satt på en bild av byggherren Walmstedt. Hade tagit med mig några ark med biljetter hem, som jag klippte ner och fäste på en tandpetare. Lite kvällsjobb, som skulle förhöja kaffeminglet. Jag stack ner en pinne i varje tårtbit.
Tyckte det var riktigt effektfullt.
Det imponerade måste jag säga...... 
 
Jag brukar ställa upp och läsa de gammaltestamentliga- och epistelläsningarna, för den här kyrkvärden vill inte läsa.
Men denna gudstjänst skulle gå i den medeltida andan, som skulle råda denna vecka, så jag skulle bara behöva läsa episteltexten, och tjänstgörande präst skulle sedan läsa evangelietexten.
Jag blev lite nervös när jag tittade ut över kyrksalen och såg alla besökare. Men jag hade läst på texten ett par gånger hemma så jag kände mig redo och dessutom hade jag klätt mig i min Västerfärnebodräkt dagen till ära. Texten var inte så lång och vad kunde då gå fel.
Propert klädd och väl påläst........ och allt gick bra.
 
Markus hade tagit fram en dräkt från 1700-talet, som han bar under högmässan. Den har ett otroligt rikt guldbroderi på ryggen på den djupt röda sammetstyget.
En flöjt och en violin spelade tidstypisk musik.
Efter minglet så berättade Markus om de tre jubilarerna, men då hade jag disk och undanplockning, så det hann jag inte höra något av.......men det var ett stående program under veckan, så jag skulle nog hinna höra det en annan gång.
En närbild på den vackra prästskruden från 1790
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela