hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Söndagen var avslutningsdag på Jubileumsveckan

Publicerad 2021-09-14 15:02:00 i Allmänt,

Vi som jobbade på gudstjänsten fick vår genomgång i sakrestian. Markus pekat på årtalet på väggen där det står att sakrestian kom till 1767.
Här har de tjänstgörande ställt upp sig. med byggårtalet synligt på väggen bakom.
Kyrkvärden Erik, kommunister Lars-Olof och kyrkoherde Markus 
så vi som tjänstgjorde mer på sidan om.....
Diakon Ann-Christin, vaktmästarna Helena och Kajsa, jag och så Elisabeth, som faktiskt också var kyrkvärd denna söndag.
Kalken, som skulle bäras fram denna söndag med sin fina 1700-tals duk.
Innan jag gick ut från sakristian så fotade jag de otroligt vackra fönstermålningarna.
Skapade av Gunnar Torhamn 1934. En mycket känd kyrkokonstnär.
och så det andra
Efter kyrkfika och mingel
 blev det som avslutning på veckan ett föredrag om Västerfärnebodräkten och dess användning.
Marianne Ytterberg och Birgitta Beckström höll i föredragen och här visar Ann-Christin upp Bydräkten, som hon lånat av Britt-Marie Nord dagen till ära.
Även herrgårdsparet Lombach från Hörnsjöfors, visade upp sina vackra dräkter.
och så vi  som hade  Västerfärnebodräkten på oss, fick ställa upp oss på trappan utanför kyrkan i det vackra solskenet. Sjalar och hättor hade vi olika annars var vi rätt lika....beror på mycket vilken förlaga man haft när man sydde sin dräkt.....med tiden kan det ändras från originalet på grund av åtkomst och tillgång på material....även mode kan spela in. Till exempelt att många kortade av sina kjolar när det kortkorta modet kom....
Solsken och underbart väder, som vi faktiskt haft turen att ha hela veckan, vilket också gjorde att alla evenemangen hade otroligt många besökare. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela