hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Vägkyrkan 2022

Publicerad 2022-07-25 20:53:00 i Allmänt,

Så nu har jag jobbat färdigt i Vägkyrkan för denna gången.
Idag jobbade jag ensam, vi brukar försöka vara två...jag hade hört med flera, men ingen var ledig. Men en måndag brukar det inte vara så mycket folk ute.....dessutom var det ganska dåligt väder.........så jag tänkte att det går nog att bara vara en.
Fångade kyrkan på bild igår när jag var gudstjänstvärd och solen sken och vi kunde inta kyrkkaffet utomhus
men idag var det inget utesittarväder.....kom ett par rejäla regnskurar.
Igår kom förre ärkebiskopen Anders Wejryd med sin fru Kajsa, på vår gudstjänst och idag kom en tjej från Uppsala, som visade det sig hade jobbat ihop med Kajsa. Så hade hon läst teologi tillsammans med Mikael Mogren, vår biskop. Dessutom var hon ursprungligen från Västanfors och hennes pappa hade varit nära vän med Rune Lindström, författare till bl.a. Himlaspelet, och så då kände hon mycket väl till Nils Gustavsson, som varit kyrkoherde i vår församling. Hon visste att han spelat "Vår Herre" i Himlaspelet, men blev imponerad när jag talade om att han även kört hela spelet, som enmansföreställning över 2000 gånger.
Vi fastnade framför altarskåpet, och gick verkligen in på djupet i vår diskussion om de olika bilderna. Kul att höra.
Vårt vackra Antwerpenskåp från 1520.
Hon frågade om vi hade det stängt någon gång och jag fick berätta om skärtorsdagen, när vi hade vår Agapemåltid i kyrkan och hur vi släckte ner ljusen och stängde luckorna innan vi gick ut ur kyrkan tysta och i mörkret. På långfredagen ska altarskåpet vara stängt.
Oh, vad fint, sa hon, det har jag också varit med om.
Jag berättade om mässingskronan i koret och talade om att den var skänkt av prosten Prytz, som var i Västerfärnebo på 1600-talet.
Hur han för att tämja de halstarriga sockenborna använde en piska för att läxa upp dem.. Hur västerfärneboborna försökte få bort honom genom att skriva bl.a. till kungen. Kungen kallade upp honom för att förklara sig och när kungen fick höra att Prytz varit präst vid Gustav II Adolfs här under 30-åriga kriget, blev han mäkta imponerad och tyckte att lite ordning och reda var bara bra.......
Jaha, sa hon, det måste varit Karl X Gustav. Jag hade ju inte sagt det, men hon kunde sin historia.
På eftermiddagen kom en tjej in med sina två pojkar, eller killar i övre tonåren kanske jag skulle säga. De har ett sommarställe strax norr om Västerfärnebo, men bodde annars i Stockholm. När vi började prata om kyrkan och dess utbyggnad, om klockorna och hur de blev upphissade genom luckan i taket och om altarskåpet och Prosten Prytz, då var grabbarna  med också. Men så började vi prata om Märta Måås-Fjetterström och vår unika matta.
Då strosade killarna iväg och vi studerade mattan och kollade på signeringen. Det är den första som velat se den och som ville att jag skulle peka på den. Så kom vi in på andra vävar och hon frågade om jag kände Anna Tomasson i Hyttbäcken. Jaa visst, sa jag, då visade sig att hon höll på med ett projekt om folks levene förr, innan hopslagningar och industrialiseringar och varit flera gånger till Hyttbäcken och läst gamla dagböcker från gårdarna runt om och som finns samlade i Hyttbäcken. Bara så kul och intressant. Jag trodde bara att Anna hade samlingar om Erik Axel Karlfeldt. Men där ser man vad man får lära sig.....
Vid fikat berättade en av killarna att han hade en kvartett och att de varit runt i flera kyrkor i Stockholm och spelat nu i sommar. Jag bad att han skulle ta kontakt med vår kyrkoherde, så får vi se vad det leder.....Kanske till någon spelning nästa sommar.
Vi har ju blivit bortskämda med bra musik i sommar.
I fredags hjälpte jag till lite och dekorerade med blommor i kyrkan och blommorna var faktiskt lika fina idag också.......
Den vita bolliknande blomman är lite unik....heter Fläckebolök. Aldrig sett den eller hört talas om den. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela