hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

En egen dag....

Publicerad 2022-06-28 12:17:00 i Allmänt,

Eftersom min dotter och måg jobbade, så fick jag tillbringa en dag på tu man hand med mig själv.....tänkte att jag kan åka till Varberg och strosa runt lite vid havet. Men det blåste så dant och det var lite kalla vindar, så jag ändrade mig och for vidare inåt landet istället och styrde kosan mot Ullared. Hade en liten lista med från dottern om, bara om, jag skulle komma till Ullared.....Okej tänkte jag jag går in en stund.......alldeles otroligt med bilar på parkeringen.....men inne på GK:s var det ingen trängsel alls......undrar var alla var någon stans...för det kan väl inte bara bara en person i varje bil?
Hittade det jag skulle ha och lite annat som bara följde med och så lite "bra och ha grejer" men någon baddräkt eller en snygg sommarkjol hittade jag inte och inte var det av nöden tvunget heller...så jag gick mot kassorna efter att ha tagit en kaffekopp i Sportbaren. I kassorna var det ingen kö...så jag skojade med tjejen i kassan "om hon satt och väntade på mig"...."Ja" sa hon "trodde aldrig du skulle komma någon gång".... Kul tjej med humor ....
 
För några år sedan var jag upp till Rolfstorps kyrka på vägen mellan Varberg och Ullared och nu fick jag för mig att åka dit igen på hemvägen och kolla om rosen blommade. Förra gången var jag försent ute. Men det visade sig att jag var försent ute nu också, fast jag var mer än 14 dagar tidigare än förra gången. ...
Den hade redan blommat klart...fotade den från utsidan, trodde inte kyrkan var öppen. Men det var den .....
Den unika rosen, som växer mellan den gamla muren och den nya utbyggda kyrkomuren.
Eftersom kyrkan ju faktiskt var öppen gick jag in.....
Verkar vara ett litet sprött lås i dörren.
Men på insidan var det ett snillrikt stort lås
Kyrkorummet var sig likt, som jag minns det...
Till vänster på väggen finns unika väggmålningar, som härrör från 1400-talet och hittades under kalkmålningen vid en reparation av kyrkan på 1960-talet.
Altaret är ett unikt arbete från 1655. Jonas Abilla, en dansk mästare, altaret har inskriptioner på danska, kvar från den gamla tiden då Halland tillhörde Danmark.
Denna altaruppsats är ett av det förnämsta barockarbetena i Halland. 
Predikstolen är från samma mästare och visar scener ur Jesu liv
Rosen tror man är 300 år gammal och har lyckats tagit sig upp mellan den gamla muren och den nya vid kyrkans utbyggnad på slutet av 1600-talet.
Drygr trettio smala stammar har tagit sig upp och täcker i stort sett hela fönstret, söder om ingången. Man har fått öka ut fönsterdjupet, för att rosen ska få bättre plats och den blommar varje år. Experter som tittat på rosen håller med om att den mycket väl kan vara från 1600-talet. Men jag var för sen för att få se den blomma.....kan tro att den blommar över fort, för mellan fönsterna är det nog rena drivhusvärmen.
Nå ja, jag åkte vidare och tog kustvägen upp mot Kungsbacka istället för den stora E6:an.
Kom på att jag kunde gå in och titta på Tjolöholms slott. Där har jag bara varit på julmarknad och den var ute i trädgården......men upptäckte att det bara var en halvtimme kvar av öppettiden, så jag fotade lite på håll 
och så baksidan på restaurangen 
Så visade jag bilderna när jag kom hem för min måg. "Ja, jag fotade i alla fall slottet" sa jag.....Han tittade på bilderna och så skrattade han och sa att det var slottskyrkan jag lyckats fånga på bild, men det var baksidan på restaurangen, så där hade jag i alla fall rätt.
Ja, ja men det får bli Tjolöholms slott en annan gång.....
Men några bilder från Gottskär fick jag med mig också. Så gott att sitta och titta på ungarna som seglar och höra vågorna som kluckar mot stenarna . 
Intog mitt medhavda kaffe, det hade väntat hela dagen på en lämplig plats....och här var den
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela