hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Begravning

Publicerad 2022-09-23 12:39:00 i Allmänt,

Min väninna, Britt-Marie somnade stilla in på Falu lasarett efter en svår lungeninflammation. Där fanns också en elakartad cancer i botten.
Hon skulle varit med på Dräktdagen, som hölls den 30 augusti på By hembygdsgård. Men på grund av att flera av personalen insjuknat i Covid, så höll hon sig borta därifrån. Men vi var ganska många, som kommit dit i våra hembygdsdräkter och två av föredragshållarna genomförde sina program och det blev en riktigt fin och solig eftermiddag på tunet utanför hembygdsgården.
Jag tog lite bilder och åkte hem till Britt-Marie på tisdagen, för att visa upp dem och berätta att evenemanget blivit riktigt lyckat, fast det blev så olyckligt med sjukdommar och att ett av föredragen blivit inställt.
Packade med mig en kaffetermos och en morotskaka, som jag dukade upp på hennes balkong och så kom en väninna till, Lisbeth, och mitt kaffe och min kaka räckte till henne också. Vi hade en trevlig stund i solen och jag hjälpte Britt-Marie att diska, innan jag åkte hem. Hon såg väldigt trött ut och skulle gå och vila en stund när vi åkt.
Så i slutet på veckan hamnade hon akut på lasarettet i Avesta, med vidare färd till Falun. 
Jag hade hantverkare hemma, efter en vattenskada, så jag kunde inte åka och hälsa på henne men ringde ett par gånger, och det var knappt att hon orkade prata. 
Så det gick en vecka och jag lovade, att nästa vecka kan jag komma, men tyvärr hann jag inte upp, innan hon somnade in på söndagen.
Och nu var det begravning i By kyrka och alla som kunde skulle ha sina hembygdsdräkter på sig. Och många, många kom, både i dräkt och utan. Kyrkan var i det närmaste fullsatt..
Britt-Marie var engagerad i mycket, kyrkan, hemslöjden och folkdanslaget bl. a.
Ingrid Öberg Hägg, höll i begravningsgudstjänsten, och höll ett vackert och fint griftetal. Hon har även sytt många dräkter åt sina barn och barnbarn på Britt-Maries kurser. Så hon kände henne väl.
Folkdanslaget paraderar runt kistan i ett sista farväl.
Några av deltagarna dansade en liten dans till Britt-Marie ära i kyrkgången
Sen bars kistan ut
Alla blommor och alla handblommor lades sedan på graven, där hennes make redan vilade sedan många år. Man hade lagt ut dem så fint. Runt kransen och kistdekorationen hade man lagt handbuketterna, formade till ett hjärta.
Längst ner på spetsen på hjärtat låg min handbukett. Den var lite symbolisk för Britt-Marie. 
För ett år sedan var hon och jag till Olle i Digeräng och för att plocka Hösthortensia på hans stora buske. Dessa hade hon varit och plockat varje år för att ha i en speciell vas, för det var tradition. Hennes mamma hade gjort likadant.
Så nu var jag till Olle och plockade ett par kvistar till min handbukett och knöt om ett svart spetsband, som jag fått av Britt-Marie för att använda till mina kort.
Nu kom det till användning till detta istället, och med detta en liten hälsning till en mycket kär vän. 
Vila i frid Britt-Marie.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela