hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Norrlandsresa, första etappen.

Publicerad 2023-08-17 14:00:00 i Allmänt,

Min dotter Ulrica kom hem till mig och fikade en söndag och berättade att mågen skulle åka upp till Norrland och köra malmbil på sin semester. Han jobbade med det för några år sedan och hållit det vid liv varje sommar på sin ledighet. Han gillar att åka med de stora tunga bilarna som väger 90 ton....30 ton mer än vanliga lastbilar. Och i år tänkte hon åka med och ta Inlandsbanan ner.
"Va, ska du åka själv" frågade jag.
"Jaa" svarade hon.
"Kan inte jag få följa med, om det skulle gå att ordna".
Jag har länge varit sugen på att åka till Kiruna och se stan innan den flyttats och att åka Inlandsbanan, men det är det där med ressällskap, vill ju inte åka själv..
Hur vi fixade och trixade så gick det att ordna, så det var bara att packa väskan. Men förberedelserna blev lite hattiga, gräsmattan måste klippas och nu kom det små regnskurar som stökade till det. Men på lördagen blev gräsmattan klippt och jag satte ut lite inneblommor i trädgården, som grannfrun lovade att vattna, om det behövdes. Satte ut några hinkar med vatten åt henne också. Vattnade på inneblommorna rejält, har mest orkideer och kaktusar och de skulle nog klara 14 dagar.
Så tidigt på söndagsmorgonen åkte jag mot Sala. Kom dit före sju och mågen var redan ute och packat in i deras bil. Så det fanns en glugg för min väska och så var vi på rull......före utsatt tid.
 Solen sken och det skulle bli en härlig första etapp.
Vi passerade Söderhamn.
 och Sundsvall och så kom vi till Höga Kustenbron, bara så häftig bro.
Nu var vi lite fikasugna, men det stod otroligt med bilar och bussar på parkeringen....så vi fortsatte mot Docksta, där vi tog lunch. Efter en kaffe på maten fortsatte vi norrut.....
Hoppbacken i Örnsköldsvik
Umeå.
Passerade Osthyvlarna för Västerbottenosten. 
och så kom vi till Töre där vi bokat in oss på ett Motell.
Här hade Janne en kompis från gruvan i Kiruna, och vi var ditbjudna på eftermiddagen på fika.
Kaffebrödet bestod av finskt keks med crème fraiche och Kalixrom....bara så gott.
Deras hund som låg och väntade på klappar och smulor från bordet.
Innan vi åkte tillbaka mot motellet gjorde vi en avstickare ner mot hamnen......fantastisk kväll och så ljus....klockan var ju lite över åtta ........hemma har det börjat skymma vid den här tiden.
och ut mot gattet
Vid motellet igen ville vi ha något lite i magen innan vi skulle lägga oss.
En kall öl och en bakad potatis med skagenröra verkade litet och bra......men ack det var en stor potion....men fantastisk god....
Efter det var det skönt att krypa ner i sängen.
Trodde jag skulle bli störd av motorbuller på vägen bredvid.....men jag sov gott hela natten......
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela