hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Lite bakning

Publicerad 2023-07-23 20:32:00 i Allmänt,

Köpte ett paket jäst för fjorton dagar sedan, för jag kände sådant behov av att göra några kanelbullar. Har inte bakat vetebröd på, jaa jag vet inte hur många år sedan.......så nu var det dags att prova på det igen. 
Blev riktigt nöjd med resultatet.....har tydligen inte lagt av mig alldeles...
Dessutom hade jag fått några paket med ägg, som måste tas rätt på. Så jag fortsatte och under tiden bulldegen jäste första gången, så rörde jag ihop en deg till Chokladsnittkakor......men läste inte färdigt på receptet utan tog bara "Chokladkaka" och satte igång. Döm om min förvåning när jag kom till slutet och det skulle vara 1,5 dl vispgrädde i.......då först upptäckte jag att det var en mjuk Chokladkaka jag bakade....okej, fram med en form och smorde den och resultatet blev ju bra. Fast lite annorlunda mot vad jag tänkt....
Hann göra en, som jag kallar den "Västanforskaka" också, innan jag skulle in med bullplåtarna i ugnen.
Eftersom ugnen var varm så gjorde jag en deg "Brysselkeks". Rullade längder som skulle stå en stund i kylen för att stelna till och gå lättare att skära sedan.
Under tiden de var i kylen gjorde jag en deg "Havrekakor", efter min mors recept, rullade små bollar som jag plattade ut med gaffel, precis som mamma gjorde.
Så hittade jag rätt recept på "Chokladkakorna", som jag tänkt ifrån början och nu hade jag också gräddar "Brysselkeksen".
Så blev det några "Västanforskakor" till.
Dessa ska delas på mitten, när de kallnar och halvorna dränks in med ett vaniljsåsuppkok..
Lite lustigt med namn på kakor......jag fick detta recept av en tjej som kallade den "Västanforskakan".....så då trodde jag den hette så......men så bjöd jag på den vid kyrkkaffet en söndag och då kommer en dam från Västerås in och slår ihop händerna, när hon får se kakan,  och säger " Va.... har ni " Dingtunakakan" här "...
Så vid det gamla järnbruket i Koppardalen i Avesta har jag varit och fikat många gånger på sommaren när Avesta Art har haft sin konstutställning och då har samma kaka hetat "Pensionärskaka".
Men det tycker jag är att förnedra för kakan, även om den är lättuggad, så har väl inte alla pensionärer dåliga tänder.
Så kakan kan tydligen ha många namn, en del bättre än andra.......
Men jag tror den egentligen heter "Sverigekakan".
.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela