hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Dalarnas Museum och utställningen Klädd i Dalarna......

Publicerad 2023-06-18 21:01:00 i Allmänt,

 Lyckades övertala min dotter Ulrica att hon skulle följa med mig till utställningen " Klädd i Dalarna" på Dalarnas museum i Falun
Så en otroligt varm och strålande lördagsmorgon i juni satte jag på mig min Västerfärnebodräkt för att hämta Ulrica vid Krylbo järnvägsstation, för vidare färd mot Falun.
Vi gjorde ett litet stopp för att gratta barnbarnet Erik, som fyllde 8 år i förra veckan och redan fått sin present, en ny cykel. Men eftersom han var på födelsedagspresentresa till Stockholm med tåg den dagen, fick det bli födelsedagskalas nu istället. Jag hade bakat en kaka med vaniljfyllning, som jag vet att han gillar, till kaffet och så hade vi köpt en liten present att komma med på dagen. Verkade ju lite konstigt att komma helt utan present till ett kalas. Han verkade då helt med på att cykeln var från oss också, och som han ju redan fått.
Så fortsatte vi och kom fram i god tid för lite lunch innan invigningen skulle börja kl 14.00.
På väg in till museet, 
Det var många som minglade runt i foajen med ett glas cider och otroligt vackra dekorerade Dräktkakor.
Vilket jobb de lagt ner på att klä kakorna i olika dräkter.
Det fanns också ett fat med en mindre storlek.
Låg ett receptkort att ta med sig, om man tänkte sig hem och göra likadana.
Så berättade museichefen om den nya utställningen, hur man byggt och möblerat om för att få en så bra överblick av alla sockendräkter som möjligt.
Varnt var det, mycket folk, nästan ingen luft alls. Klädd som jag var i ylledräkt, höll jag på att flyta bort.
Inviningstalaren kom från Norge.
Han berörde inspirerande om att dräkterna utveckiats olika efter unionsuppbrottet, men det fanns beröringspunkter över gränsen. Tyger, som var vanliga i Norge kunde även   finnas i Sverige, och vise versa. En del tyger som var vanligast blommiga i Norge, men samma tyg i Sverige kunde vara randigt.
Efter talen blev det guidad visning av samlingarna.....men det orkade vi inte vara med på. Där var det ännu varmare och jag höll på att flyta bort ändå. Fick använda kakreceptspapperet att fläkta mig med.
Dottern fotade mig framför den vackra väven,Mossklyftan.
Föttena svullnade i värmen, så de riktiga läderskorna till dräkten, fick jag hoppa ur på ett tidigt stadie och sätta på mig ett par tygskor istället.
Men det var en informativ och kul dag tillsammans med dottern. 
Fick använda min engelska också när en dam från Japan, tror jag, hon hade i alla fall ett asiatiskt utseende, kom fram och beundrade min dräkt. Mycket imponerad var hon av att jag vävt tygen och sytt den för hand, broderat hättan och knypplat spetsen. Så fotade hon mig både framifrån och bakifrån, så nu blir jag väl någon pitoreskt blickfång i något Asiatiskt land.
Sen styrde vi hemmåt igen. När vi passerat Säter så ringer mågen och talade om att han höll på att fixa i ordning middag åt oss tills vi skulle anlända till Sala. Så det blev en fin avslutning på dagen med lite häng i kuvösen, där alla rutor var öppna för att få till lite drag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela