hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

En tur till Västerås och om utställningen "Ljusbärare" i Domkyrkan.

Publicerad 2023-06-22 14:03:00 i Allmänt,

Fick en tid på Hudmottagning på stan i Västerås. Undersökning av en växande fläck på armen, ja ända uppe på axeln satt den.
Har haft den länge och när jag sökte för den, något år före pandemin, så fick jag förklaringen att det var en "torr fläck". Fick rekomendation att behandla den med cortisonsalva, nu trodde jag inte på diagnosen, och cortisonsalva ville jag inte använda, så jag avvaktade. 
Så kom pandemin och gå till vårdcentralen var ju inte att rekomendera.
Men nu var det dags att ta tag i det igen.
Den hade växt på sig och börjat göra ont ibland och klia ibland.
Från vårdcentralen fick jag remiss till Hud.....som meddelade att det var lång vämtetid, så jag kunde få en tid på en privat mottagning i City. Tack, sa jag och nu var jag här.
Trodde de bara skulle undersöka fläcken men de hade tid att ta bort den också. 
Lika bra att få det gjort. Lokalbedövning och så skar den jättetrevliga kvinnliga läkaren bort hela fläcken och bandagerade mig ordentligt. Såg ut som jag hade en jätteaxelvadd på ena axeln....men snabba var de. Eftersom jag kommit in före min avtalade tid var jag ute strax efter min egentliga tid.
Bra, tänkte jag, för nu ska det bli gott med förmiddagsfika och kanske något gott till, för det var det värt.
Men vad fasiken ingenting var ju öppet.
Strosade bort till Domkyrkan, där brukar de ha utställningar, som jag kunde titta på tills allt öppnade upp, vid tio.
Gick in i kyrkan och till vänster, för att titta på utställningen "Ljusbäraren".
En utställning om personer, föremål och händelser från Sveriges första gymnasiums 400-åriga historia.
1583 dog Johan III maka och 1585 gifte han sig med Gunilla Bielke, blott 16 år gammal, i Västerås Domkyrka och även krönte henne till drottning samtidigt.
Ett altarskåp från 1500-talet från Lybeck eller Hamburg.
1923 Gustav V firar gynmasiet 300 år, samtidigt som man avtäcker Carl Milles staty utanför kyrkan av Biskop Johannes Rudbeckius, 
1958 besöker Gustav VI Adolf, renoveringen av kyrkan och gravöppningen av Erik XIV kista.
Här går kungaparet från kyrkan.
Johannes Rudbeckius, startade Sveriges första gymnasium för 400 år sedan.
och hans hustru Malin Hising, tillsammans tog de initiativ till att starta en flickskola också.
Malin var mycket drivande i sin makes alla förbättringar. Stod så fint om henne...i en tid då kvinnor inte hade så hög status.
Det fanns mer att titta på men jag vandrade vidare in i kyrkan upp mot högaltaret...
Kyrkan var fylld av vackra toner av våra mesta, bästa sommarpsalmer, stod att det pågick orgelövning. Och det gjorde då ingenting, det var bara vackert.
Tog till vänster och gick in bakom altaret.
Mot Brahes gravmonument.
Synd man inte ser från ovansidan. Och selfiepinnen, som gått sönder. Så det får bli sidobilder
och framifrån
Vandrade vidare mot Erik XIV kista.
Epitafiet.
Det var Gustav III som såg till att Erik fick sin plats i Västerås
Fortsatte så till fortsättningen på Ljusbärarutställningen, som fanns efter den södra väggen av kyrkan. 
Här har man ställt ut många kända personer som gått på gymnasiet.
Först och främst då
Johannes Rudbeckius
1581-1646
Hans hustru Malin Hising,
1586-1680
Sen fanns det flera personer, verksamma inom kyrkan och flera av parets barn. Där fanns bland namnen också  Rickard Dybeck, 1811-1877, som skrev texten till den svenska nationalsången "Du gamla du fria"
 
Så Erik Axel Karlfeldt,
1864-1931.
Svensk författare och poet, från Karlbo i Avesta. Gick ut gymnasiet 1885.
Bröderna August och Erik Hahr.
August, professor och konsthistoriker.
1868-1947
Erik, arkitekt och stadsplanerare,
1869-1944,
välkänd i Västerås för sina byggnader, Aseatornet, Stadshotellet bl. a.
 
Dagmar Lange
1914 - 1991,
känd deckarförfattare och litteraturvetare.
 
Bo Setterlind
1923-1991,
känd poet, författare och psalmdiktare.
 
Åsa Linderborg
1968- 
känd historiker, författare och journalist.
 
Så gick jag ut och tog ett foto på Biskopsgården.
innan jag vände mig om och trodde att kaféet "Malin" skulle ha öppnat, men icke då.....inte öppnade de kl tio i alla fall.
Fanns ingen skylt så jag vet inte om de hade öppet över huvud taget.
Så jag vandrade vidare mot Kyrkbacksgården, såg den vackra tomma gården på baksidan till cafét när jag passerade
vandrade så förbi kyrkstapeln,
där våran kyrkoherde Markus, brukade välsigna husdjur på den tiden han var kyrkokaplan i Domkyrkan.
Tänkte mig upp och vandra på den gamla kyrkogården, men fick se en bro över Svartån, som inte fanns när jag var liten och familjen tog en tur vid Svartån och matade änderna.
Änderna fanns då fortfarande och en staty av en kvinna med ett barn hade man gömt under pilträdet.
Nåja jag gick över bron..
Följde ån nerströms och fotade kyrkan från en ny vinkel. Den är vacker Västerås Domkyrka.
Gick över Biskopsbron och tog av till höger, in mot de gamla husen efter ån.
Här stod jag och många med mig och tittade på filmatiseringen av Hjalmar Bergmans "En flicka i frack" med Maj-Britt Nilsson och Folke Sundquist, 1956. Lite nostalgi.
Nå ja, nu hade då äntligen gallerian Igor, vid Stora torget, öppnat och där fick jag till sist mitt förmiddagskaffe och en helt ljuvlig Budapestbakelse, på Systrarna Eriksson café, det var jag värd efter mitt väntande, och nu började dessutom såret på axeln strama och göra lite ont, bedövningen höll väl på att släppa.
Så var det bara hemresan kvar och den gick helt efter ritningarna.
En riktigt bra, solig och fin förmiddag har det varit i Västerås..
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela