hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

En utflykt med mina väninnor.

Publicerad 2023-06-15 22:34:00 i Allmänt,

På promenaden förra veckan kom vi på, att en utflykt skulle vara trevligt och kul att "göratillsammans" . Så vi bestämde att torsdagen den 15 juni var en bra dag. Dessförinnan hade vi lite åtaganden allasammans.
Livet som pensionär kan vara lite stressande ibland. Måste vara beredd med almanackan hela tiden, för att inte missa något.....
Tänkte hinna tvätta bilen på OK i Karlbo och så skulle jag tanka innan jag hämtade tjejerna i Avesta.
Åkte i tid och ingen kö in i tvätthallen, så det var bara att köra in....biljett hade jag sedan tidigare. Tvätten slog igång och jag hade kostat på mig det häftigaste programmet,. Vatten svepte ner över bilen och skummet likaså. Så kom borstarna och svepte runt mig en gång och tillbaka gick lika bra. Så svepte de en gång till, men då plötsligt stannade den horisontella halvvägs uppför vindrutan och sidoborstarna stannade precis utanför framdörrarna. Där satt jag, instängd i bilen och inget hände. Tillslut fick jag fram mobilen och ringde in till macken " och förklarade att jag satt fast i tvätten".....  Igen..... För det var inte första gången jag satt fast i tvätthallen.
Första gången strejkade tvätten ordentligt. Spolade över bilen lödder i riklig mängd innan den stannade upp. Personalen fick inte igång den utan fick spola av min bil allt lödder,  med slang.... manuellt..
Sen blev det en ny tvätt instalerad, för den gamla, hade tydligen gjort sitt och gick inte att få igång något mer.
Bra tänkte jag, måste ju prova den nya tvättmaskinen. Jag hade tvättkvittot kvar sedan förra gången, så nu skulle jag prova igen. Men döm om min förvåning, när den stannade den här gången också. Fasiken ..nya grejer......och så stopp igen....
Personalen kom ut och efter mycket letande och igångsättande, med stopp igen, så fick vi se att det låg ett dragkroksskydd i rälsbanan. Det var det som orsakade  stoppet. Vilken tur att det inte var mitt, för mitt  satt då kvar........ 
Nå ja, de flesta gånger har det gått bra.
Men nu så fick jag ringa in igen och be om hjälp. När killen kommer ut så mimar han och "frågar om jag flyttat bilen". "Nää, men vadå, jag var ju inte klar, klart jag inte flyttat bilen".
Men han fixade till det och tvätten kom igång igen. Tvätten skulle tagit 12 min, nu tog den en halvtimme, men jag hann precis upp till kl nio, när vi skulle träffas på parkeringen till Församlingshemmet i Avesta.
 Så tankningen fick bli första stoppet. 
Med full tank, solen som sken från en klarblå himmel och 24 grader varmt i luften då fick AC:n  gå för fullt för att få en behaglig temperatur i bilen.
Vi hade tänkt oss till Pelargonmuseet i Torsåker.
Nu var vi lite tidiga, de öppnade kl tio, men Ingvor hade kaffe och rabarberkaka med sig och vi åkte en liten bit till, fram till Hembygdsgården.
Där på tunet fanns det uppställda bord med bänkar, och Ingvor serverade kaffet. Nu hade lite av det runnit ut i hennes väskan, men vi fick ändå var sin kopp och det var perfekt.
Gott att sitta ute och fika och lyssna på fåglarna, innan vi åkte tillbaka till Pelargonmuseet.
Att det fanns så många pelargonsorter. Otroligt. Och så olika.
Här fanns ca 200 st moderplantor och nedanför stod sticklingar av dessa till försäljning.
Oh vilka enorma krukor det fanns.
Här en härlig Mårbackapelargon.
Här en småflikig sort, som jag trodde jag skulle kunna läsa namnet på från bilden....men men...
En hängpalargon, som såg otroligt mystisk ut.
En härligt mörkröd pelargon.
Lite skira småblommiga pelargoner
Så nu är det bara att se om mina kan se likadana ut.
Efter att ha läst på.
Naturligtvis kom vi hem med var sin kasse och en påse pelargonjord. Så nu ska det bli spännande.  
Så fortsatte vi mot Storvik, för jag visste att där skulle finnas ett riktigt nostalgikafé, med inredning i 40- 50-talsstil. Men det var stängt. Synd.
Så vi fortsatte ner mot Gysinge och Värdshuset där.
Började bli tid för lite lunch
Vi hittade en fin skuggig plats på altanen.
Servitrisen var så snäll och fotade oss alla tre medan vi väntade på vår fiskgryta.
Otroligt god var den, och otroligt mättsam. Så satt det fint med en kopp faffe på. Mätta och belåtna promenerade vi tillbaka till bilen efter den gamla bygatan.
 Vi fortsatte genom Gysinge, över alla broar, som korsar alla fåror av Dalälven, och konstaterade att det var ganska lite vatten, för det var väldigt mycke stenar synliga.
Så åkte vi mor Tärnsjö, och jag svängde in mot Ingbo källor....
.Ingvor och jag gjorde en utflykt dit för några år sedan, men Boel hade inte sett dem.
Men det var ett dåligt val......fast solen sken så var det fullt av mygg...... jäklar vad vi blev bitna.
Ändå gick vi bara fram till källorna
och nästan sprang tillbaka till bilen.
Men det blev en trevlig och bra dag......nu ska bara sticklingarna planteras. Och myggbetten sprejas med Salubrin. Förhoppningsvis kommer jag att kunna sova inatt och inte behöva ligga och klia på betten.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela