hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Församlingsresa 2023

Publicerad 2023-06-01 12:24:00 i Allmänt,

Följde med Avesta Grytnäs Pastorat på deras församlingsresa.
Startade i ett strålande solsken, så det artade sig att bli en otroligt fin dag. 
Första stoppet var förmiddagsfika på Staberg. 
När vi gick mot ingången så passerade vi en otroligt blommande tulpanrabatt. Den var då en riktigt färgklick.
Till kaffet serverades en otroligt god kanelbulle, alldeles nybakad och krämigt god. Många av oss hade kunnat ättit upp en till, bara för den var så god.
Ute i parken blommade äppelträden för fullt.
Men det blommade i rabatterna också
Så fortsatte vi upp mot Falun och vidare mot Rättvik. Vår guide Linda berättade om sevärdheter efter vägen och lite anekdoter både om platserna och sitt eget liv. Så resan mot Rättvik gick otroligt snabbt.
Vi anländer till Stiftsgården lagom till middagsbönen innan lunchen.
Nu fick jag en flashback från när jag var här på "ungdomssemester" 1959 eller -60, om att det var morgonbön, middagsbön och kvällsbön innan vi gick till matsalen. Men kapellet var nytt sedan den tiden.
Efter den rikliga lunchen fick vi, som ville gå tillbaka till kapellet och få lite information om Stiftsgården, dess tillkomst och nuläge. Från att ha varit en rekreationsgård har det nu, efter att allt blivit så mycket dyrare, att driva och för att överleva måste man locka dit folk,  så har det nu blivit en hotell och konferansanläggning
Margareta, som kom till Stiftsgården, som husmor, när den startade på mitten av 1950-talet, efter att biskopen i Västerås stift, John Cullberg, rekryterat henne. Skulle bara vara där i tre månader, men började trivas så bra att hon blev kvar där hela sitt yrkesliv och bosatte sig i byn bredvid. Så nu ställer hon upp som guide och berättar om Stiftsgården. 
Jag kom på att hon var den som ledde vårt arbete i köket när jag var där på min "ungdomssemester". " Jag var väl en sträng husmor " sa hon. Men det var inget jag kom ihåg, som något kännetecken på henne. Men jag började minnas henne, som en bra och tydlig arbetsledare för ett gäng virriga 15-, 16- åringar.
Kul att minnas det igen. 
Så fortsatte vi mot Leksand och Hildasholm.
Axel Muntes morgongåva till sin unga hustru. Och som användes som sommarstuga av familjen.
En halva gruppen fick gå in i huset, medan resten fick ta fika och gå runt i trädgården. 
Vi var ju lite tidiga på sommaren så mycket var inte utplanterat.
Trädgården omfattar många hektar och det fanns många terasslika formationer att stanna till vid.
Men det blåste en frisk nordvästlig vind, så det var lite kallt, men vi hittade lite fina och lite roliga inslag.
Ett träd, som blåst ikull och som fick bli en drake med en knölnäsa
På gaveln av huset fanns en Påfågelsträdgård.
Huset sett från den egna grinden, in på Leksands kyrkogård.
Den lilla rosenträdgården utanför gaveln
Baksidan
Ner mot Siljan fanns det stora fågelboet.
Utsikt mot caféet, med de formklippta enarna
Våran välinformative guide. Gunnar, som välvilligt ställde upp på bild.
Efter ett gott fika och en trevlig och informativ rundtur i huset, där jag tyvärr inte fick fota. Så styrde vi kosan mot vårt sista stopp, Leksands Bröd.
En liten intriörbild från annodatsomal.
En alltigenom välplanerad resa och så trevligt. Alla trivdes och mådde så gott.
 
.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela