hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Marianne Cedervall, ett författarbesök.

Publicerad 2023-06-10 13:16:00 i Allmänt,

Var och lyssnade på Marianne Cedervall i Församlingsgården i Avesta.
Innan föredraget startade så blev vi serverade en superb Kyckling och Baconpaj med grönsallad till.
Jag fick sällskap av Linda från församlingen och författarinnan, Marianne Cedervall själv vid mitt bord. Jag berättade att jag hört henne och ett par till på Sala Bibliotek för många år sedan.....ja före pandemin.......och det minndes hon, men vilka som var med jämte henne kom ingen av oss ihåg.
Nu för tiden räknar man inte före och efter Kristus....utan nu är det före och efter pandenin.
Men jag berättade att jag lyssnat på hennes första bok "Svinhugg", på CD, den handlar om Miriam och Hervor, och den var fantastisk att lyssna till.
Miriam är från Gotland, så hennes karaktär lästes av Susanne Alfvengren på gotlänska och Hervor, som kom från Lappland, lästes av Gun Olofsson på norrlandsdialekt.  Bara så fantastiskt att lyssna till.
Marianne talade om, att hon inte kände Susanne, utan förlaget hade anlitat henne till att läsa Miriams repliker. Nu visade sig att Susanne var uppvuxen på samma ställe som Marianne har sitt kapell på Gotland och nu hade de blivit, genom bokförlaget, bekanta med varandra och även vänner.
Gun Olofsson, var en vän till henne från Vittangi. Men förlaget hade hittat henne på Norrlandsteatern. Så Marianne själv hade inget med vilka som läste hennes karaktärer att göra. Men var själv mycket nöjd med inläsarna.
Den senaste boken "Sorgeängel" handlar om en skogsbrand och där berättade hon att det var den stora skogsbranden i Västmanland, som inspirerat henne, men hon hade förlagt hela handlingen till Lappland.
Hennes böcker om Anki Karlsson och nu senast om Samuel Williams har jag läst själv. Tror Anna Maria Käll läst in dessa, men jag har inte lyssnat på dem. Anna Maria är också en fantastisk inläsare, så de är nog väl värda att lyssna på de också.
En mycket trevlig och givande kväll. Så bra ordnat.
Och det var många som kom till församlingsgården denna vackra försommarkväll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela