hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Karin Ferner på Dalarnas museum

Publicerad 2023-11-12 13:02:00 i Allmänt,

Vi på dräktkursen gjorde en liten utflykt till Falun i lördags och gick på Dalarnas museum för att titta på dels dräktutställningen och så Karin Ferners utställning. Det var sista helgen den visades.
Lite regnigt och tråkigt väder, men glad stämning i kön in i museet.. Killen som kom och låste upp grinden skojade och sa att det inte var ofta det var kö in på museet, men att vi var så välkomna in i värmen.....
Vi började med Karin Ferner
och en liten beskrivning av konstnären.
Bara en sådan färgsprakande upplevelse.
 
 
jag kan tänka mig denna på Nobelfesten......
 
Fascinerande var allt i montern
 
 
I taket hängde mobiler av små mössor ...
I montrarna blandades knappar, pärlor, broderier, kattuntyger med silversmidda smycken  och en mängd fri fantasi....
 
 
 
 
Närbild på en huvudbonad.....måste vara virkad med någon tunn mässingskedja
otroligt jobb.
Den här brudkronan fick man prova och vips var två av oss sugna på det
Först Lisbeth
och sen Gunilla, påklädningen var lite knepig att få till, så Elinor fixade till det efter att vi läste föreskrifterna på väggen för henne
men det blev bra här också till slut.
Så gick vi en våning upp till den permanenta Dräktutställningen.
Nu kunde jag äntligen ta en bild på den vackra bruddräkten, som jag aldrig kom fram till i somras.
och en text om dräkten.
Så kom vi fram till en skärm som visade ett bildspel och se på attan, där var våran Lisbeth uppklädd i sin Bydräkt och Lena Eriksson och Lenas barnbarn i By mansdräkt.
Intervjuare var Anna-Karin Jobs Arnberg.
Här står vi en stund och tittar och lyssnar
Sen gick vi igenom hela utställningen och det blev prat om vissa detaljer och utsmyckning, en det som vi inte sett förut och en del som vi visste fanns, men kanske inte finns med i dräkter idag.
Så gick vi ut och på gården hängde ett par vackra kronor, gjorda av kottar, pärlband, blad av mässingsplåt och med en ljusslinga.
Effektfullt......
Sen blev det lite mat, Fish and chips 
innan vi strosade iväg för att ta en kaffe på maten på ett riktigt gammaldags kafé. 
Men tyvärr var det flera än vi som ville ha en kopp i en mysig miljö, så vi hittade inget bord utan vi gick därifrån bort mot bilen igen.
Vi passerade förbi Kristine kyrka
och de andra pratade om hur fint det var inne i kyrkan ocg jag fick säga, att jag aldrig varit inne i den kyrkan. Då bestämdes det att vi hade tid att gå in en stund innan parkeringstiden tod slut.
 Så bra för mig........ men bilderna kommer i nästa inslag..
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela