hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Dagen därpå

Publicerad 2023-10-03 16:23:00 i Allmänt,

Jag stannade hos Ulrica och sov på natten. Ulrica hade ingen bil hemma, den hade ju Janne kvar uppe i Junosuando.
Vi hade båda fått klipptid hos vår hårfrisörska i Avesta, så vi åkte dit och fräschade till oss. På vägen mot Sala igen åkte vi hem till mig och plockade in posten och vattnade lite blommor. De stackars blommorna jag satt ut, för grannen skulle se till och vattna dem, de hade ju nästan drunknat......massvis med vatten att slå av från faten..... 
Nå ja, vi hade ju kommit upp i varv....så varför sluta bese nya vyer och kyrkor.
Det visade sig att Sala sockenkyrka, som jag aldrig varit in i, och inte Ulrica heller, hade just denna vecka öppet hus i kyrkan och med kaffeservering i församlingsgården
Så vi åkte dit till klockan ett när de skulle öppna.
Kyrkan  med klockstapel
Vi kom lite före tiden, eller om den, som skulle öppna kyrkan var lite sen......
Men kaffeserveringen var öppen så vi gick dit.
Kaffet drack vi i den stora församlingssalen.
Kyrkan hade sammarbete med kristna eritrianska församlingen och de hade färdigställt ett fint altare.
På väggen hängde en fin  bonad.
När vi fikat färdigt så var kyrkan öppen och jag kunde äntligen få komma in.
"Fattigbössan" som står precis innan stigporten, grinden.
Kyrkan 
Kyrkorummet med medeltida målningar av Albertus Pictor
Skrivit mer om kyrkan i ett eget inlägg.
När vi vandrat färdigt åkte vi hem och frossade med en riktig kräftskiva.
Riktigt smarrigt och Emma ville också vara med....

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela