hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Vatten på vägen

Publicerad 2023-10-06 13:15:00 i Allmänt,

På väg ner till scraping i församlingsgården fick jag köra på en översvämmad väg hemma hos mig. Men jag var sen så jag tog mig över och var förundrad, för det har då aldrig hänt förut.
Men det hade regnat 65 mm igår och på natten, så det var kanske inte så konstigt. Våran lilla å som nästan hade varit torr hela sommaren forsade på bra.
 
och nere på ängarna mot Svedboäng hade Svartån tagit sig upp en bra bit mer än vid vårfloden. Massvis med tranor hade samlats innan flytten söderöver.
 
Fotade min väg på hemvägen, den var fortfarande översvämmad.
fick hålla till vänster för att ta mig fram.
Men jag gick ut i skogen dagen därpå, och hittade nästan en lika mossbevuxen skogsvy, som det berömda kortet från Mossklippan, som finns uppvävd på Dalarnas museum i Falun.
och vad kantarellerna hade växt på sig. Regn och sol gjorde susen.
Kunde inte hålla mig var bara tvungen att steka upp några och göra en omelett med svampstuvning.
Bara så gott
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela