hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

En heldag i Jokkmokk

Publicerad 2023-09-16 16:42:00 i Allmänt,

Efter att ha tagit en kopp kaffe i hotellbaren, där det fanns många bilder på Jokkmokks marknad.
strosade vi ut i det vackra soliga vädret.
Först kom vi till kyrkan, som visade sig ligga alldeles strax bredvid hotellet......
men det var den gamla kyrkan.
Den ursprungliga kyrkan hade brunnit ner 1972 men byggdes upp igen, likt den gamla i både utseende och material och återinvigdes 1976..
Inuti har den fått en modernare utformning och färgsättningen är hämtad från den samiska Jokkmokksdräkten, rött, gult och blått.
Dopfunten är gjord i en urholkad torrfura.
Korset, ljuskronor och psalmtavlan är tillverkade av virke från den nerbrunna kyrkan.
Fotade en samisk psalmbok.
Klockstapeln.
Så gick vi vidare mot Àjtte, Svenskt Fjäll- och Samemuseum.
Àjtte betyder förrådsbod på lulesamiska.
Här tillbringade vi en bra stund med att gå runt och titta på allt. Bara så mycket att se......
Entrén
Ute i trädgården innan entrén hade man byggt upp samiska bosättningar, här en ren framför en eldgrop och en gräsklädd samisk boning i bakgrubden.
Inne i museet hade man byggt upp en kåta
med inredning
som man satte upp när man följde med och vaktade sina renar

Målning över fjällvärlden
I den Samiska mytologin var björnen ett heligt djur, som kunde förstå och tänka på människans språk.
Några samiska tecken.

Samiska dräkter.

När vi kom ut fick vi se att det låg en kyrka bara över vägen, det var Jokkmokks nya kyrka.
Den invigdes 1889.
Kyrkorummet
1949 sattes det vackra rosettfönstret igen och man spikade för fönstret. En altarmålning av Jesu sista måltid sattes upp. Men 2018 återställdes det ursprungliga  skicket och det nedmonterade rosettfönstret sattes upp igen. Målningen förvaras nu i någon bakre region.
Predikstolen
Korset och törnekronan symboliserar Jesu uppståndelse.
Dopfunten, utskuren i obehandlad björk, gjord av Runo Lette, (som var bosatt i Avesta) men var intresserad av det samiska och reste runt och dokumenterade samernas liv och slöjd. Han jobbade även i Jokkmokk som sameslöjdskonsulent 1948 - 1952.
Orgelläktaren
Ängeln ovanför orgen även den ett verk av Lette.

Efter detta gick vi till den Botaniska Fjällträdgården.
Men då hade min mobil laddat ur, så det blev inga bilder förutom den bäck, Kvarnbäcken, som rinner genom trädgården
Professor Axel Hamberg, studerade närmare 40 år , till 1931, om Sareks geografi, topografi, glaciärer, meteorologi och hydrologi. På området hade man flyttat ned hans fjällstuga från Sarek, och ställt in alla hans saker där som han hade för både forskning och att leva där.
 Det byggdes fem forskningsstugorna på olika platser i Sareks nationalpark. Möblemanget ritade Hamberg själv. Han konstruerade också flera instrument och kameror, en del används än idag.
2015 blev stugorna förklarade som statliga byggnadsminne. Fyra av stugorna finns kvar i Sarek och den femte flyttades till Fjällträdgården.
Nu var vi ju lite sent på året så de flesta blommorna hade blommar över, men i foldern kan man se vad som fanns.
När vi vandrade tillbaka mot centrum så hittade vi en pizzeria med uteservering, otroligt mycket folk så vi förstod att det var ett bra ställe.
Och det var det..... en jättegod pizza, jättestor, så vi kunde glatt dela den på två och så var sin kall starköl till ..........det satt precis rätt.....
Så strosade vi runt lite till och kände att det var dags "att pudra näsan", men det var långt till hotellet och det fick bli en restaurang med uteservering och ett glas vin på terassen.
Det var inte alls så tokigt det heller..
Så fortsatte vi mot hotellet och laddning av mobilen.
Vi gick genom parken och hittade en staty av en Timmerflottare och jag tyckte jag kände igen stilen,
den var av Runo Lette. Har ju sett flera verk av honom i Avesta och dessutom står det ett verk av honom utanför Västerfärnebo Församlingshem.
Läste senare att han även gjort förlagan till den statyn, som står på samlingsplatsen för Jokkmokks marknad.

Vi hade sett ett anslag när vi var vid den gamla kyrkan att det skulle vara Helgmålsbön kl 18.00
så strax före sex gick vi dit. Hade ju bara fem minuters väg dit.
Det var mycket folk som kom och kyrkan lystes upp med många tända ljus.
En av psalmerna sjöng vi på samiska, ur den psalmboken jag fotade vid vår vandring genom kyrkan...........många var det som kunde sjunga med.
Prästen höll sin predikan från predikstolen. Men han talade då svenska.....tur.
Så gick vi ut och förundrades över att solen stod ganska högt på himmelen fast klockan var över 19.