hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Lars Levi Laestadius

Publicerad 2023-09-12 19:33:00 i Allmänt,

Kände att jag ville veta mer om Lars Levi Laestadius......har ju följt i hans spår nui några dagar.
Jag känner att det jag kommer ihåg från lektionerna i skolan för länge sedan inte riktigt räcker till. Så jag gick in på datorn och tog fram lite fakta för att få en bättre bild. Särskilt efter att jag sett altarskulpturen i Jukkasjärvi kyrka.
Lars Levi föddes i Jäckvik i Arjeplogs socken år 1800.
Fadern och hemförhållanden..
Fadern Carl var ättling till tre generationer präster i Arjeplog och han hade dessutom samiskt släktband.
Efter Carls faderns död 1755 fanns inga pengar för Carl  att studera vidare på utan han sattes i guldsmedslära i Piteå. Han utövade yrket i Stockholm och studerade samtidigt mineralogi och bergsmekanik. 
Här träffade han också sin första hustru Britta Ljung, (1746 - 1798) och flyttade  1772  tillsammans med henne tillbaka till sina hemtrakter och började arbeta som bergsfogde i Nasafjälls silververk.
Britta och Lars fick fyra barn tillsammans,varav två levde till vuxen ålder, Carl Erik  (1775–1817) och Johan (1777–1828). Men Nasafjällets silververk hade stora problem i slutet av 1700-talet och Carl fick sluta sin anställning.som bergsfogde.
Carl gifte om sig med Anna Magdalena Johansdotter och övertog ett av Nasafjällsbolagets nybyggen som låg öde i närheten av Kvikkjokks kapell. Här föddes Larv Levi 10 januari 1800. Fadern var borta stora delar av vintern, sysselsatt med att till kusten föra ned de få produkter man kunde avvara och byta till sig salt, spannmål och annan nödtorftigt. Han hade inte så bråttom med att ta sig tillbaka, utan Britta satt långa tider ensam med de små barnen i den lilla stugan. Situationen blev snart ohållbar. Vintern 1801–1802 tillbringade familjen hos en nybyggare i Buokt, en mil från Arjeplogs kyrkplats, och här föddes sonen Petrus i  februari 1802. Därefter slog sig familjen ned inne i Arjeplog och försörjde sig på att fiska, koka lim på renhorn och sköta två kor samt några getter och får. Enligt Petrus Læstadius var familjen den ringaste och mest föraktade i hela socknen. Trots fattigdommen var hemmet även disharmoniskt. Lars Levi Læstadius skildrade senare sin far som en man med hetsigt temperament som ”utmärkte sig för glättighet, kvicka upptåg och infall”, men som hade ett riktigt dåligt ölsinne. Modern var i stället melankolisk och ängslig och fällde många tårar över situationen i hemmet.
Föräldrarna var dock måna om att ge sina barn en gedigen skolgång i hemmet  Redan tidigt kunde barnen läsa och nödtorftigt redogöra för kristendomens grunder.
Medan fadern ännu var bergsfogde kunde han kosta på sin äldste son, Cark Erik, skola i Piteå, men efter att fadern fått sluta sin anställning fanns inga pengar kvar, utan Carl Erik fick klara sig själv. Han lyckades ta sig igenom Härnösands gymnasium och skrev in sig på Uppsala universitet där han blev prästvigd 1803. Carl Erik Læstadius blev komminister i Kvikkjok 1806 och gifte sig samma år. År 1808 hämtade han dit sin far och styvmor samt halvbröderna Lars Levi (åtta år gammal) och Petrus (sex år gammal), som därmed fick mer ordnade hemförhållanden.
Carl Erik Læstadius blev inte bara brödernas försörjare, utan också deras lärare. Han var en god botanist och tog barnen med sig i skog och mark för att undervisa dem om flora och fauna. Han lärde dem även latin och grekiska. De fick också lära sig vedhuggning, åkerbruk, fiske, höbärgning och alla andra sysslor som behövde utföras på en lappmarksgård.
År 1816 lämnade Lars Levi och Petrus tillsammans Kvikkjokk för att börja studera vid Härnösands gymnasium. Efter studentexamen begav de sig till Uppsala universitet, 1820 för att studera teologi.
Den 19 februari 1825 tog båda bröderna prästexamen inför Härnösands domkapitel och dagen därpå prästvigdes de i Härnösands domkyrka. 
 Därefter skildes deras vägar.
 
Lars Levi Laestadius inledde sin prästbana som vice pastor i födelsesocknen Arjeplog. Därefter var han under ett år missionär bland samerna i Pite lappmark.. Utan att i förväg tillfråga den unge prästen sände biskopen in en ansökan i Lars Levis namn till den lediga kyrkoherdetjänsten i Karesuando. Laestadius fick tjänsten och tillträdde den 1 maj 1826.
Lars Levi gifte sig med Brita Catarina (Kajsa) Alstadius den 1 april 1827. De fick 15 barn, varav tolv nådde vuxen ålder.
 
Karesuando hade beskrivits som mörk och ödslig i både geografisk och andlig bemärkelse.
Lars Levi själv  hade inget att anmärka på husförhören och vad gällde nykterheten skrev han i en rapport 1836:" Lapska allmogen kan i allmänhet anses mera hyfsad, och fyllerilasten mindre allmän här, än i andra lappmarksförsamlingar."

Læstadius modersmål var svenska. Under sin barndom hade han dock lärt sig  samiska, i synnerhet den lulesamiska som talades i Kvikkjokk.

Väl på plats i Karesuando lärde han sig snart behärska den lokala varianten av nordsamiska, i både  tal och skrift. Han förstod också att han var tvungen att lära sig finska, som var det andra stora språket i Karesuando. Laestadius skaffade sig en lärobok i finska, men insåg snart att den tornedalsfinskan, som talades i trakten inte var lika standardfinskan. Han övergick därför till att lära sig språket genom att gå runt i gårdarna och anteckna ord och fraser. Han ordnade också samtalsaftnar i andliga ämnen, där han själv försökte uttrycka sig på finska och inbjöd församlingsborna att rätta honom. Så lärde han sig tala språket, som folket självt talade det. Standardfinska lärde han sig däremot aldrig.

Han predikade för det mesta på finska eftersom det var det största språket, men även svenska och samiska predikokoncept i original finns bevarade.

Laestadius företrädare, Zacharias Grape hade varit en mycket omtyckt församlingspräst. Men Laestadius var inte imponerad av resultate. Själv tyckte han sig inte heller riktigt nå fram till församlingsborna. Han skrev senare: ”Jag såg även att det stod illa till med församlingen, men de medel, som skulle verka för en sinnesförändring hos den, var ännu för mig förborgade.”

Lars Levi Laestadius pörte i Karesuando.

 

Under tiden i Karesuando drabbades Lars Levi av flera svåra prövningar. 1833 blev han svårt sjuk. Han tillfrisknade, men började grubbla över både det jordiska liven och det himmelska.

Sex år senare avled hans treårige son Levi i mässling. 

Hösten 1841 insjuknade Laestadius ännu en gång, nu i något som han trodde var lungsot.. Brodern Petrus hade dött i en ”lungblödning” i augusti samma år, och Lars Levi greps nu både av en stark dödsfruktan och en längtan efter själens frälsning. I början av 1842 tillfrisknade han, men grubblerierna fanns kvar.

När han blivit frisk började han studera för pastoralexamen, vilket var ett måste för att kunna få anställning som kyrkoherde utanför lappmarkerna. Han tog sin examen 1843 och blev kort därefter utnämnd till generalvisitator för skolor och församlingar inom lappmarkerna. När han 1844 kom till Åsele fick den grubblande och sökande Laestadius träffa några läsare, inom den brandellska väckelsen, som påverkade honom starkt. Bland dem fanns en ung samisk kvinna, som kallades Maria, egentligen hette hon Milla Andersson-Clementsdotter och var från Föllinge.Det var ett möte som han senare skildra som:  "Denna enfaldiga flicka hade erfarenheter i nådens ordning, som jag aldrig hört förut. Hon hade vandrat långa vägar för att söka ljus i mörkret och under sina vandringar slutligen kommit till pastor Brandell i Nora. När hon för honom öppnade sitt hjärta, så löste han tvivlet, och hon kom genom honom till den levande tron. ... Och nu först, tänkte jag, nu ser jag vägen, som leder till livet.”[

Det är denna Maria, som är avbildad på altaruppsättningen i Jukkasjörvi kyrka, med midnattssolen bakom sig.

hon finns även i Karesuandos kyrka.
Efter detta möte började Lars Levi arbeta på ett nytt sätt för att nå fram till sina åhörare.....han använde ett grövre språk och målade upp bilder på ett färgstarkare sätt, han skildrade syndens förbannelse och helvetes fasor på ett sätt som fängslade åhörarna. Folk strömmade till för att lyssna och den laestadianska väckelsen tog fart vårvintern 1846.
Kampen mot rusdrycker fick en framträdande plats i hans predikningar liksom tjuveri och skörlevnad
Redan tidigt förstod han att han behövde hjälp att nå ut till hela sin vidsträckta församling, då började han använda Johan Raattamaa, som tidigt anslutit sig till väckelsen. Även Johans äldre bror Per blev en betydelsefull medarbetare. På den här tiden fick inga andra än präster predika, men läsa upp Lars Levi Laestadius predikningar gick bra....för de var ju skrivna av en präst..
 
1848 sökte han och fick tjänsten som Pajalas förste kyrkoherde, då Pajala kapellförsamling blev ett eget pastorat. Pajalas första kyrka låg i Kengis, strax söder om Pajala. Men Laestadius byggde sin bostad i Pajala. 
Kengisborna var inte alls nöjd med Laestadius predikningar om spritens inverkan. Det fanns många krögare som livnärde sig på spritutskänkning och bruksägarna hade brännvinet, som ett viktigt medel att locka samerna att utföra malmtransporterna. De fem första åren präglades av bittra strider mellan Laestadius och församlingsborna.
Flera anmälningar till domkapitlet gjordes, en gav ingen åtgärd och en fick han en varning på. 
Lars Levi Laestadius dog i magcancer i Pajala den 21 februari 1861
 
Pajala kyrka 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela