hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Norrlandsresan fortsätter mot Jukkasjärvi

Publicerad 2023-09-07 14:00:00 i Allmänt,

Vi fick lite bråttom, när vi såg på anslagstavlan i Kiruna kyrka att Jukkasjärvi kyrka bara skulle vara öppen i en och en halv rimme till. Så det blev en varm korv med bröd, på OK macken med en dricka till, som vi kunde äta under tiden vi åkte mot Jukkasjärvi. Väl framme hade vi lite tur i alla fall, en hel busslast från Finland packade in sina passagerare in i bussen och åkte iväg. Så vi blev ganska ensamma att strosa runt i kyrkan.
Jukkasjärvi är en gammal kyrkplats i Torne lappmark.
Ett kapell uppfördes här 1607 och ingår som mittparti i den nuvarande byggnaden, som uppfördes 1726 då koret och vapenhuset byggdes till..
Klocktornet
Vi fick gå igenom det för att komma ut mot kyrkan.
Kyrkorummet med Bror Hjorts vackra målade altarskulptur, och som är en gåva från LKAB
Ett votivskepp, som föreställer en forsbåt. Dessa användes på Torne älv för att ro folk över älven.
Orgelläktaren
Kyrkan sedd från södra sidan
Så fortsatte vi mot Ishotellet.
Vi fick gå en bit ner mot Torne älv och igloon, som även sommartid håller kallgrader för att bevara isskulpturerna.
Icehotel, världens första ishotell och en turistattraktion sedan 1990.
Redan 1989 kom japanska iskonstnärer och skapade en utställning av iskonst, inspirerad av den bjöd man in konstnären Jannot Derid, 1990, att hålla vernissage i en specialkonstruerad igloo, Artic Hall, vilken byggdes upp mitt på Torne älv.. Det kom många besökare och en natt fanns det inga rum att hyra. Några av besökarna frågade om de inte fick övernatta i utställningshallen. De sov i sovsäckar på utbredda renskinn......... så började det......
Ishotellet fanns förr enbart säsongsmässigt mellan december och april.På våren smälte konstruktionen, men sedan 2017 finns hotellet året runtöppet med hjälp av modern kylteknik och solenergi.
Ingången till Igloon
Vi fick speciella caper, varmfodrade att ta på oss.
Temperaturen ligger på mellan -5 till -7 grader.
Baren med isglasen, som man fick ta med sig........när man köpt ett glas Absolut Vodka först förståss. Drinken beskrivs som en drink "in the rocks"
En vacker lampkrona i iskristall framför ett fönster ut mot Torne älv..
Några isskulpterade rum fick jag med, innan min kamera strejkade........ så det blev bara ett par bilder. Här är det ett fång krokusar....
nere i havet
och en till med några sälar i naturlig storlek.
Börje Salmimg
Men det var en otrolig upplevelse att gå runt i de många rummen, men olika teman och i varje en stor säng täckt med stora renskinn för eventuella nattgäster......
Lite kallt om näsan och för inte tala om fötterna, borde haft vinterkängorna på. Vi hade åtminstone lite kraftiga hela skor....men det fanns folk som kom i foppatofflor och det kunde då inte varit skönt....
Ute igen blåste det friska vindar men de kändes riktigt behagliga efter kylan i igloon.
Vi gick in i hotellreceptionen för att ta en kopp kaffe och tina upp lite....
Här hade man dekorerat med iskristaller, fast i flistyg......kul idé
Så gick vi mot bilen igen. Vi passerade många "vanliga" stugor att hyra också.....man kan kombinera, en natt i ishotellet och så nätter i en stuga. Måste ju vara en upplevelse att ligga där....men hu så kallt att krypa upp ur bädden på morgonen.
På återresan gjorde vi en avstickare till en by,Lainio, ligger vid Lainioälven. Byn grundades av Klemet Olofsson (Hietaniermi) i mitten på 1600-talet. De flesta av de släkter som bor i Lainio idag härstammar från de första boende. Idag lär det bo ca 50 personer i byn.
Tyvärr så var gården stängd, enligt vår guidebok skulle det vara ett museum där, visserligen stod det en fyrhjuling utanför men vi såg inte till någon, och ingen kom och öppnade..
Verkar vara en retreatgård....med Laestadiism som tongivande..
Verkar vara ett bra fiskeställe fanns lappkåtor att hyra in sig i ...
Det finns ett Östra och ett Västra Lainio.....och de låg på var sida om älven.
Det fanns en färja, men den låg på andra sidan och det visade sig att man fick låna en båt och fara över efter färjan om man ville korsa älven....du fick vara din egen färjekarl.....
Instruktioner fanns på anslagstavlan.
Ja, ja vi avstod från färjeturen......såg alldeles för besvärligt och krångligt ut.....