hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Fagertärn, en liten skogssjö i Tiveden

Publicerad 2024-07-07 19:32:00 i Allmänt,

Lurade med mig min dotter, Ulrica och mitt barnbarn Emma på en utflykt till Fagertärn. Berömd för sina röda näckrosor.
Nu hade jag fått upp på Facebook att de blommade och att de inte var långt från land utan man kunde se dem även utan kikare.
Vi startade från Sala ganska tidigt och jag hade fixat fikakorg med, som vi avnjöt innan vi startade vår vandring runt sjön.
Som tur var vi alldeles själva och först på plats.
Fina bord finns det att fika vid och nu väntar vi bara på att Ulrica ska packa in fikavästan i bilen så vi kan börja gå.
Fick tips av kioskpersonalen, som kom precis när vi satt oss vid bordet och skulle avnjuta vårt elvakaffe. Vi fick även låna en kikare, så nu var vi utrustade..... 
Jättefina gångar, även för rullstolar...
Hittade en infotavla 
Här står det om den röda näckrosen, en naturlig mutation som bildats i Fagertärn. Finns även rosa. 
Man måste gå den där halva kilometern för att se näckrosorna. Men det är en skön promenad.
En tavla visar vad man kan se vid sjön.
Fina vyer över sjön och vi hade tur med vädret.....solen tittade fram när vi gick...
En rolig skylt passerade vi.....så aja baja att plocka några....
ibland gick vi av vägen och tog en liten stig för att komma närmare...
och vi fick fina bilder
 
Så såg vi den första röda näckrosen.... fick zooma lite
och när vi hittat en hittade vi flera
Det var lite svårt att se dem för det blåste lite och näckrosbladen blåste upp runt blommorna liksom för att skydda dem.
Bland de vita fanns både rosa och röda.
Vi räknade till ett 25 tal, och jag var riktigt nöjd .... för förra gången jag var där såg jag inte en enda.
men en skön dag fick vi och Emmas Clark var riktigt slut när vi kom tillbaka.
Nu hade det kommit massvis med folk till platsen, och alla borden var upptagna så det var tur vi redan fikat.
Men en kartbild på, var vi var, kan ju vara kul att få med....
 
.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela